Det unga avantgardet - på den finskugriska gränsen

Kockar, postmodernister och experiment. Den unga moderna estniska litteraturen kan lika väl hämta sin inspiration från moderna franska filosofer som i den etnofuturistiska rörelsen. Hasso Krull, Karl Martin Sinijärv och Berk Vaher tillför de unga författarna som flyttar fram gränserna för den estniska litteraturen. Det har sagts om Karl Martin Sinijärvs poesi att den vill men aldrig får vila och när man läser det fd underbarnets CV förstår man varför. Karl Martin Sinijärv är Estlands kanske färgstarkaste författare, och förmodligen den mest upptagna. Karl Martin Sinijärv slog igenom endast 17 år gammal inom den etnofuturistiska rörelsen, en rörelse där ålderdomlig mening blandades med futuristisk form. Efter det har Karl Martin Sinijärv, nu 36 år gammal, gjort sig känd som TV-personlighet, kock samt ordförande i det Estniska författarförbundet samtidigt som han ständigt kommer ut med nya diktsamlingar. Karl Martin Sinijärv deltar i seminariet Ester + poesi = sant fredag 28/9 kl. 11.00-11.45. Övriga deltagare: Asko Künnap och Jürgen Rooste. Samtalsledare: Jonas Ellerström. Hasso Krull är en av de mer framstående unga intellektuella i dagens estniska kultursfär. Krull har med sin mångsidighet bland annat lyckats med att introducera några av 1900-talets största tänkare i Estland. Jacques Derrida, Georges Bataille, Michel Foucault, Jacques Lacan och Pierre Bourdieu har alla integrerats i det estniska kulturlivet med hjälp av Krull. Hasso Krull skriver artiklar och essäer om film, historia, filosofi och mytologi men är, som så många andra estniska intellektuella, först och främst poet. 2001 belönades hans poesisamling Ymnighetshornet med Estniska Kulturfondens årliga pris. Hasso Krull deltar i seminariet Den finsk-ugriska själen lördag 29/9 kl. 10.00-10.45. Övriga deltagare: Anzori Barkalaja. Berk Vahers roman Lugulaul (Epic Story) från 2002 är en av de senaste årens mest experimentella postmoderna romanerna. Den är både typografiskt och språkligt lekfull. Lugulaul är en bok som konstant refererar till andra litterära och populärkulturella verk och är därför mycket givande för analys. Den är faktiskt skriven med detta i åtanke. Lugulaul är en roman som har beskrivits som ett postmodernt verk i Jorge Luis Borges och Umberto Ecos anda. Boken pendlar mellan genrer som romantik och action och leker ständigt med läsarens förutfattade meningar om tolkning och fiktion. Berk Vaher deltar i seminariet Politik, prosa och passion fredag 28/9 kl. 13.00-13.45. Övriga deltagare: Piret Viires, Helga Nou och Enn Nou. Gränsland Estland - medelpunkt på Bok & Biblioteksmässan 2007 Estland i fokus på Bok & Bibliotek Estland ligger och har alltid legat på gränsen. På gränsen mellan Baltikum och Skandinavien, mellan Ryssland och Europa och mellan öst och väst. Denna unika position har satt spår i den estniska kulturen, litteraturen och i den estniska själen. På Bok & Bibliotek genomförs 11 seminarier som i år handlar om estnisk litteratur, politik och samhällsliv. Esternas närvaro sträcker sig också utanför Svenska Mässans lokaler. Ett digert program med konserter, filmer, dans och konst kommer att färga Göteborg i blått, svart och vitt. För mer information och intervjuer kontakta Dragana Maksimovic, 08-54 58 54 10, 073-10 11 450, info@dragana.se För övriga frågor om Bok & Bibliotek kontakta Birgitta Jacobsson Ekblom 031-708 84 05, 0706-21 94 53 bok@bibliotek.se