Desmond Tutu till Bokmässan

Den sydafrikanske fredspristagaren Desmond Tutu kommer till Bok & Biblioteks-mässan, som hålls den 27-30 september i år på Svenska Mässan i Göteborg. Desmond Tutu är inbjuden till Bokmässan av Libris förlag, Svenska Kyrkan och Bok & Bibliotek med anledning av att hans bok Rabblerouser for Peace, the authorized biography of Desmond Tutu kommer på svenska i höst. Författare till boken är John Allen. Översättningen görs av Maria Store och den svenska titeln är Rättvisans rebell. Desmond Tutu, född 1931, är känd som apartheidmotståndare och förespråkare för icke-våld. Han blev Anglikanska kyrkans förste svarte ärkebiskop i Sydafrika och för sin kamp mot apartheidsystemet mottog han Nobels fredspris 1984. Åren 1995-98 var Desmond Tutu ordförande i Sannings- och försoningskommissionen i Sydafrika. På Bokmässan kommer Desmond Tutu att medverka i ett seminarium och framträda på Svenska Kyrkans scen "Se Människan". För frågor, kontakta Birgitta Jacobsson Ekblom, informationschef, Bok & Bibliotek, tel 0706 - 21 94 53, bje@bok-bibliotek.se Mikael Ringlander, Svenska Kyrkan, tel 0705-18 19 95, mikael.ringlander@svenskakyrkan.se Peter Eriksson, Libris förlag, tel 070 - 892 0208, peter.eriksson@libris.se