Debattscen på Bok & Bibliotek 2008

En nyhet på årets Bok & Biblioteksmässa är Debattscenen. Hela fredagen den 26 september pågår diskussioner och debatter i aktuella ämnen.

Public Service-avtalet
Har SVT och SR någon framtid i ett medielandskap som blir alltmer fragmentiserat? Medv: SVT:s vd Eva Hamilton, SR:s styrelseordförande Ove Joanson, förre kulturministern Leif Pagrotsky (s), riksdagsledamoten Mats Johansson (m) och public service-utredningens huvudsekreterare Nina Wormbs. Moderator: Gabriel Byström, kulturchef GP. (10.00)

En ny kulturpolitik

Hör hur den kulturpolitiska utredningen resonerar. Medv: utredningens ordförande Eva Swartz-Grimaldi, huvudsekreterare Maria Eka, Keith Wijkander, sekr, och ledamöterna Jonas Anderson, Birgitta Englin och Rasoul Nejadmehr. Moderator: Gunilla Kindstrand, journalist. (13.00)

Burma - evig diktatur?

Ett år efter de stora demonstrationerna i Burma har juntan ett lika hårt grepp om landet som tidigare. Medv: Aye Chan Naing, chefredaktör för den Oslobaserade radiokanalen Democratic Voice of Burma, och Jesper Bengtsson, författare och ordförande för Reportrar utan gränser. (14.00)

Ljudboken - R.I.P.

Står ljudbokens existens på spel i dagens fildelartider? Medv: Lars Ohly (v), Björn Ranelid, författare, Margareta Cederfelt (m) och Kristina Ahlinder, Svenska Förläggareföreningen. Moderator: Jan Rosén, professor i civilrätt. (15.00)

Lokal demokrati ­ för vem?

Hur ska vi få unga människor att vilja engagera sig kommunpolitiskt?

Medv: Göran Johansson, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, och Anna Johansson, ordförande SAP Göteborg. Moderator: Britt-Marie Mattsson, journalist. (16.00)

Rent mjöl i påsen?
Journalistförbundet arrangerar debatt om FRA-lagen. Medv: Ingvar Åkesson, generaldirektör för Försvarets radioanstalt, och Britta Lejon, 1:e vice ordförande i fackförbundet ST. Moderator: Agneta Lindblom Hulthén, Journalistförbundets ordförande. (17.00)

Debattscenen ligger i F-hallen, plan 2. Fler programpunkter kan tillkomma eftersom frågor som är högaktuella tas upp på scenen.

Bok & Biblioteksmässan pågår den 25-28 september på Svenska Mässan i Göteborg.

Hela programmet finns sökbart på www.bok-bibliotek.se

För frågor, kontakta Birgitta Jacobsson Ekblom, informationschef, tel 031-708 84 05.

0706 - 21 94 53, bje@bok-bibliotek.se

Bok & Bibliotek i Norden AB, SE-422 94, Göteborg Sweden
Tel +46 31-708 84 00 | Fax + 46 31-20 91 03 | www.bok-bibliotek.se | www.goteborg-bookfair.com