David Liljequist, Vårdförbundet: - Sjuksköterskorna måste få bättre IT-utbildning

Sjuksköterskorna är mycket missnöjda med sin utbildning när det gäller IT och informatik. Det visar en undersökning som gjorts av Vårdförbundet.
- Det finns ett enormt utbildningsbehov. Men det verkar som de som ansvarar för vården inte förstår det, säger David Liljequist, förbundsombudsman i Vårdförbundet.

Vid Vitaliskonferensen på Svenska Mässan i Göteborg den 21-23 april diskuterar de två professorerna Margareta Ehnfors och Anne Persson utifrån sina olika utgångspunkter detta under rubriken IT i vårdutbildningarna - Hur skulle det kunna se ut? Moderator är David Liljequist.
Margareta Ehnfors är professor i vårdvetenskap med inriktning på omvårdnadsinformatik och Anne Persson är professor i datorvetenskap med inriktning mot informationssystemsutveckling.

Högskolornas vårdutbildningar måste anpassa sina IT-kurser, så att IT-kunskapen höjs hos blivande sjuksköterskor och barnmorskor. Här finns två grundläggande problem som måste lösas.
- Många studenter har inte någon kunskap om hur IT-system fungerar och vilka krav som ställs på system och användare. Många vårdutbildningar saknar dessutom bra kurser i IT och tillämpad informatik. De som finns kan studenterna själva välja. De borde vara obligatoriska. Det här gäller även läkarutbildningarna, säger David Liljequist.

Han menar att studenterna inte behöver lära sig datorprogram eller system i detalj under skolutbildningen. Det viktigaste är att de får bra kunskaper i hur vårdens processer ser ut. Helt enkelt känna till patientens väg genom vårdapparaten. Själva knapptryckandet på datorerna kan sjukvårdspersonalen lära sig senare, när de kommer till sin arbetsplats.
- Vårdpersonalen måste kunna dagens system för att utföra sitt dagliga arbete men också för att kunna ställa krav på framtidens system.

David Liljequist säger att högskolan måste integrera IT i både teori och praktik. IT-utbildningen ska anpassas för den profession som studierna sker för.
- De studerande ska veta vad de förväntas kunna, vad som ska dokumenteras och varför, samt lära sig mer om informationssäkerhet. Här är patientdatalagen viktig. Förra året ersatte den patientjournallagen men jag undrar om all vårdpersonal verkligen får utbildning om detta, säger han.

Ett tredje problem är att lärarkåren lär ut den kunskap som de redan har. De behöver också uppdateras och vidareutbildas.
- Snart kommer förmodligen även hemtjänstpersonalen att använda handdatorer, så vårdarbetet blir hela tiden mer IT-relaterat. Och det går snabbt, säger David Liljequist.

För ytterligare information:
Eva Martinsson, konferens- och mässansvarig för Vitalis, tel 031-708 82 40,