Dags att investera!

Ointresset att lyfta in VA-frågan i politiken får stora konsekvenser på vår förmåga att konkurrera utomlands med spetskunnande inom VA-området. Bengt Hultman, professor på KTH och vattenpristagare 2009, menar att VA-taxan måste upp för att stimulera essentiell teknikutveckling.

Våra avloppssystem är inte konstruerade för att klara dagens uppgifter vare sig det gäller att oskadliggöra läkemedelsrester, att på ett elegant sätt skilja växtnäring från oönskade substanser eller klara av utsläpp av växthusgaser och därför måste vi investera i utveckling, menar Bengt Hultman.

Han är övertygad om att såväl frågan om läkemedelsrester som avskiljningen av fosfor kan lösas utan stora kostnader. Han menar att det räcker med en taxeökning på 20% för att få med dessa grundläggande kvalitets- och miljöfrågor som omgående kommer att generera exportintäkter. För att locka till sig kvalificerade medarbetare behöver VA-branschen ha intressanta uppgifter. I takt med ökade råvarupriser och teknikutveckling kommer nog synsättet alltmer att tränga igenom att avloppsvattnet är en resurs och inte en belastning. I denna förändring av synsätt är det viktigt att stat och kommun tar ökat ansvar och inte lägger hela ansvaret för utvecklingen på kommersiella företag.

Ämnet diskuteras vidare under lunchdebatterna på VA-mässan 22-24 september på Stockholmsmässan. Debatterna leds av Erik Winnfors, chefredaktör på Cirkulation.

Tisdag den 22 september, 12.15-13.00

Genomförandet av Vattendirektivet - status och konsekvenser.

Gäster: Helena Segervall, vattensamordnare på Vattenmyndigheten för norra Östersjön, Anders Ygeman (s), ordf Riksdagens miljö- och jordbruksutskott och Anders Lind, Svenskt Vatten

Onsdag den 23 september, 12.15-13.00

Internationalisering - ett sätt att göra VA-branschen attraktivare?

Gäster: Rebecca West, president WEF, David Garman, president IWA, Kjell Axelsson, ordf Varim och Magnus Arnell, process- & miljöchef Tekniska Verken Linköping

Torsdag den 24 september, 12.15-13.00

Behöver vi rena läkemedelsrester?

Gäster: Magnus Breiholtz, Stockholms Universitet/MistraPharma, Berndt Björlenius, Stockholm Vatten och Åke Wennmalm, miljödirektör Stockholms läns Landsting

För mer information kontakta:

Anki Fagerström ,te 031-708 82 37, anki.fagerström@svenskamassan.se

www.vamassan.se