JAN GUILLOU. FOTO: ANNA-LENA AHLSTRÖM

Crimetime årets hederspris tilldelas Jan Guillou

Jan får priset för sin mångåriga författargärning och för att han enligt juryn är ”en framgångsrik pionjär som med disciplin, yrkesskicklighet och stort mod alltid vågat gå sin egen väg”.

Idag presenteras vinnaren av Crimetime Awards stora hederspris 2023. Årets hederspristagare, Jan Guillou, pennan bakom serien om den svenske spionen Carl Hamilton och många andra böcker, har utsetts av en jury bestående av representanter för några av Sveriges största förlag. Tillsammans med Crimetime Awards övriga pristagare kommer Jan hedras vid Crimetimes prisutdelning, lördag 30 september kl 16.00 i Crimetimeområdet på Bokmässan i Göteborg.

Crimetime Award Årets hederspris instiftades 2016, och delas ut för att hylla en författare eller annan person som varit banbrytande för den svenska kriminallitteraturen och har satt Sverige på deckarkartan. Tidigare vinnare är Maj Sjöwall (2016), Kerstin Ekman (2017), Liza Marklund (2018), Jan Mårtensson (2019), Håkan Nesser (2020), Anna Jansson (2021) och Åsa Larsson (2022).

Motiveringen lyder: För ett rikt och omfattande författarskap med en imponerande genrebredd. Här har vi en framgångsrik pionjär som med disciplin, yrkesskicklighet och stort mod alltid vågat gå sin egen väg. Med fler än femtio böcker, över 13 miljoner sålda bara i Sverige, blev han vår första bestsellerförfattare på riktigt genom att hitta fram till helt nya läsare, inte minst manliga sådana. Hur liten bokhyllan än var fanns där i alla fall alltid ett exemplar av Coq Rouge. Med serien om Carl Hamilton skapade han den moderna svenska spionromanen som fått många efterföljare. Ett världspolitiskt tidsdokument som i dag fått en obehaglig aktualitet. Både den serien och flera av hans andra böcker har filmatiserats. Efter över femtio år som författare är han äntligen tillbaka i deckarhyllan med den nya serien om sina nu till åren komna hjältar Hamilton och Ponti, skriven med en uppenbar kreativ lust, ett genuint samhällsengagemang och en välkommen respektlöshet för genren. Uppfriskande och som vanligt med en vass penna. Crimetime Award Årets hederspris 2023 tilldelas Jan Guillou.

– Det var en mycket glad överraskning att hamna i ett så fint sällskap, säger Jan Guillou, hederspristagare 2023.

Juryns medlemmar
Sofia Brattselius Thunfors, förläggare Polaris
Zandra Weldon, förläggare Lind & Co
Clara Gustafsson, förläggare Norstedts
Céline Hamilton, förläggare HarperCollins Nordic
Åsa Lindström, förläggare Bonnierförlagen
Anna Cecilia Weschke
, förläggare Bookmark förlag
Rebecka Edgren Aldén, författare och sammankallande ordförande

– Det är extra roligt att Jan fortfarande, efter så många böcker, är så aktuell att han uppmärksammas med detta hedrande pris, säger Ann-Marie Skarp, förläggare på Piratförlaget, som ger ut Jan Guillous böcker.

Crimetime Award 2023 delas ut i följande kategorier: Årets hederspris, Årets deckardebut, och Årets barndeckare. Vinnarna i de två sistnämnda kategorierna presenteras på Bokmässan. Dessutom delas BookBeats pris ut till Årets svenska deckarförfattare, samt i två nya kategorier: Årets svenska deckare, och priset till Årets deckaruppläsare.

Bokmässan i Göteborg äger rum 28 september -1 oktober 2023 på Svenska Mässan och på Bokmässan Play. Efter förra årets tematsatsning är Crimetime tillbaka i två-dagarsform under lördag och söndag 30 september och 1 oktober, med invigning fredag 29 september. Årets programpunkter inkluderar en nyhet: smygpremiär med filmvisning tillsammans med Draken Film, samt en rad programpunkter som samlar den svenska och internationella spänningseliten.

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse, som varje år genererar drygt 3,3 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting placeswith a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spaand a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meetingplace. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation;The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,3 billion SEK in tourism industryrevenue yearly.

Kommunikationschef Bokmässan 031-708 84 70