Christer Idhammar på Underhåll 2008: - Var en igelkott, inte en räv!

- Du tjänar mer på att visa taggarna och stå emot kraven på förändring, än att försöka vara listig och ständigt anpassa dig till nya trender. Det säger Christer Idhammar, ett av underhållsbranschens största namn. På Underhåll 2008 berättar han om den nya trenden(!) Lean Maintenance. •• Christer Idhammar är en pionjär inom underhållsbranschen och var en av initiativtagarna till den första Underhållsmässan 1984. Året efter flyttade han till USA där han, med bas i Raleigh i North Carolina, driver det världsledande konsultföretaget IDCON, INC. Efter 24 år återvänder han i år till Göteborg, Svenska Mässan och Underhåll (1-4 april), i dubbla roller: både som utställare och föredragshållare. •• Han ska tala om Lean Maintenance. Och även om han är misstänksam mot nya trender, framförallt mot nya etiketter och bokstavsbeteckningar, rimmar Lean Maintenance väl med Christer Idhammars filosofi: - Lean betyder ju smal, mager. Du kan jämföra det med att banta, säger han. - Tänk på alla bantningskurer som kommer och går, mer eller mindre tokiga. Ständigt nya beteckningar. Ändå vet alla vad som krävs: att vi äter mindre och rör oss mer. Samma sak gäller för underhållsprocessen: det går ut på att göra mer med mindre resurser. •• Lean Maintenance kan alltså, enligt Christer, lika gärna kallas resurssnålt underhåll. - I grunden handlar det om att öka tillförlitligheten i produktionen, det är där den största potentialen finns. Då får du mer produktionstid då utrustningen går, rätt tempo, bättre kvalitet och mindre spill. Vinsterna kan bli enorma. Kärnan i konceptet är en effektiv operatörstillsyn och integrering mellan drift och underhåll. •• IDCON har ett program i 285 punkter som ska genomföras för att nå optimalt resultat. Hela, eller delar av, programmet har implementerats på en lång rad industriföretag på båda sidor Atlanten, t ex ABB, SKF, Stora Enso, Whirpool, International Paper, Tarkett, SSAB, BP, BASF, Pepsi Cola och Toshiba. För att nämna några. - Det allra viktigaste, och det jag vill förmedla på Underhåll i Göteborg, handlar om en kulturförändring, säger Christer Idhammar. - Det är företagsledningen som skapar kulturen. Man måste bestämma sig för att göra rätt sak och sedan fortsätta göra det. Inte införa nya program, inte ändra hela tiden. •• En företagsledare som väljer mellan att öka tillförlitligheten i produktionen eller att sänka underhållskostnaderna har egentligen ett lätt val, menar han: - Självklart ska du välja det första. Då sänker du automatiskt kostnaderna. - I själva verket är det största hotet mot att lyckas just att fokusera kostnaderna. Istället ska du göra något åt det som påverkar kostnaderna. Jag har mött företagsledare som sagt: "Ja, Christer du har nog rätt. Men först måste vi sänka kostnaderna". Då tänker man bakvänt. Den som istället investerar på rätt sätt får avsevärt lägre kostnader på sikt, menar han. •• Uttrycket att vara en igelkott hellre än en räv är hämtat från en bestseller av Jim Collins. Christer Idhammar tycker det beskriver rätt väl den uthållighet som krävs för att nå resultat. - På så sätt kan man jämföra underhållsprocessen med politik eller religion, säger han. - Om du ändrar dig hela tiden är det ingen som tror på dig, du får ingen som följer dig. Vill man ha ett helhjärtat engagemang från sina medarbetare måste man jobba långsiktigt. •• Underhåll är Skandinaviens enda renodlade underhållsmässa för industri och infrastruktur. •• Underhåll 2006 hade 12 131 fackbesök och 725 utställare på 8 782 kvm nettoyta. •• Underhåll 2008 äger rum på Svenska Mässan i Göteborg 1-4 april. Vill du veta mer? Ring Christer Idhammar, IDCON, INC tfn 001-919 847 8764, ext 104. Mia Couture är mässansvarig för Underhåll 2008 på Svenska Mässan, tfn 031-708 80 51.