Bokmässan lanserar Molnet – stor satsning för verksamma inom skola

Bokmässan är Sveriges största evenemang för den som är verksam inom skola. Av närmare 100.000 besökare arbetar 18.000 inom pedagogik och lärande. I år, under Bokmässans 30-årsjubileum, lanseras därför en stor satsning som riktar sig till lärare, beslutsfattare, rektorer, skolbibliotekarier, specialpedagoger och andra som arbetar inom skolan.

Nytt för i år är en ny inriktning på området Molnet. Molnet syftar till att lyfta goda exempel och med ett positivt anslag samtala och interagera med besökarna med utgångspunkt ifrån lärande, digitalisering och läromedel.

Molnet består av en scen där inspiratörer föreläser, en workshopyta där man som besökare kan föra fördjupade samtal och testa digitala verktyg för lärande, en avsändaryta där besökarna kan träffa partners till Molnet, samt en pop-up-klass där lärare får möta och delta i lektioner med lärare och elever som dagligen nyttjar digitala verktyg i praktiken. Bland de medverkande hittar vi Annika Lantz, Roger Säljö, Eva-Lis Sirén, Susanne Kjällander, Patricia Diaz och många fler.

Molnet arrangeras av Bokmässan i nära samarbete med Axiell Education & Media, Gleerups, Lärarförbundet, Skolfederationen, Studentlitteratur och Svenska Dagbladet.

– Med vårt engagemang i Molnet vill vi bidra till inspirerande samtal och möten kring lärande och digitala läromedel. Molnet är en spännande nysatsning som sätter fokus på angelägna skolfrågor. Därför är Gleerups partner, säger Åsa Steholt, vd på Gleerups.

– En modern och hållbar skolutveckling är en av Sveriges viktigaste framtidsutmaningar. För oss är det därför självklart att vara samarbetspartner till en av Sveriges största arenor för kompetensutveckling, inspiration och kunskapsinhämtning, säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet.

Fler satsningar i Bokmässans skolfokus

• TeachMeet, en tvåtimmarskonferens med syfte att få lärare att inspirera varandra, arrangeras för första gången. Läs mer här.
  • Skolspåret innehåller 38 seminarier som vänder sig till lärare och pedagoger, och handlar framförallt om möjligheter att utveckla den svenska skolan. Läs mer på sidan 10 i programmet.
  • Future of Reading – ett temablock med samtal om skola och läsning på Digitala torget. Läs mer om Digitala torget här.
  • Samtida skolchefer – en unik satsning för chefer på ledningsnivå med ett övergripande ansvar i skolan. Dagen före Bokmässan, den 24 september, arrangerar Bokmässan en halvdagskonferens i samarbete med Föreningen för Sveriges Skolchefer, Gleerups, Human Dignity, Studentlitteratur, Skolverket, Svenska Dagbladet och Skolinspektionen. Läs hela programmet här.
  • Två officiella skolbloggare, Helen Stålarm och Oscar Semb, bevakar skolsatsningen under mässan.
  • Utställare med koppling till skola, till exempel Bokförlaget Langenskiöld, Natur & Kultur, Skolverket, Skolinspektionen, Sanoma, SPSM och många fler.

– Svensk skola är utsatt för hård kritik. Därför vill vi bygga en ny mötesplats på Bokmässan som fokuserar på utvecklingsmöjligheter, det goda exemplet och innovation. Jag kan inte nog betona hur viktig besöksgruppen skola är för Bokmässan, sammanfattar Frida Edman, ansvarig för Skola på Bokmässan.

Läs mer om satsningen kring skola som går under namnet Brännpunkt Skola här.

Vid frågor, kontakta:
Frida Edman, ansvarig Skola, Bokmässan
+46 (0)701 61 68 07, fe@bokmassan.se
Birgitta Jacobsson Ekblom, kommunikationschef
+46 (0)701 61 65 09, bje@bokmassan.se
Joanna Wahlsten, presskontakt, jw@bokmassan.se

Bokmässan äger i år rum 25–28 september på Svenska Mässan i Göteborg och har Brasilien och den brasilianska litteraturen i fokus. Bokmässan är Nordens största kulturevenemang med 100 000 besök årligen.