Bilägarnas frihet att välja bilverkstad i fokus för ny kampanj

I samband med Automässan 2008, 16-19 januari i Göteborg, startar landets bilverkstäder genom sina branschorganisationer en långsiktig kampanj för att informera bilägarna om rätten att fritt välja serviceverkstad från första dagen. - Kampanjen heter Right to Repair, R2R, och har två syften, inleder Christer Liljenberg, ordförande i Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, som driver kampanjen tillsammans med Motorbranschens Riksförbund, MRF och Fordonsverkstadsutrustarna, FVU. - För det första ska den sätta tryck på biltillverkarna att lämna ifrån sig teknisk information till de utförande verkstäderna. För det andra ska den informera om bilägarnas rätt att fritt välja verkstad från den dagen som de köpt sin bil, fortsätter han. Det har snart gått fem år sedan motorbranschen mer eller mindre avreglerades - det så kallade gruppundantag (avtalad konkurrensbegränsning) som finns fick ett klart liberalare innehåll - större friheter. Syfte var att öka konkurrensen inom såväl bilhandel som servicemarknad på den europeiska bilmarknaden. - Idag är det enligt konkurrenslagen fritt för bilägaren att välja serviceverkstad bara den uppfyller de kvalitetskrav som biltillverkaren ställer inom teknik och fackkunskaper. Det är också fritt för verkstaden att välja reservdelar bara de har motsvarande kvalitet som originaldelen, förklarar Christer Liljenberg. Genom att bryta beroendet av biltillverkarna kan den ökade konkurrensen och större friheterna för verkstäderna innebära reparationspriser som är 10-20 procent lägre. - Det övergripande syftet är att genom ökad konkurrens och större friheter göra bilägandet billigare för EU-medborgarna, förklarar Liljenberg. I anslutning till Automässan 2008 kommer en långsiktig informationskampanj att inledas. - Först och främst ska vi informera branschen om deras rättigheter för att i ett andra steg informera bilägarna om deras möjligheter, avslutar Christer Liljenberg, ordförande i SBF. För mer information om Automässan kontakta Siv Edlund, mässansvarig, tel nr 031-708 80 00