Bäddat för rekord för På två hjul

Tvåhjulingar lockar som aldrig förr. I fjol såldes rekordmånga mopeder, 35 000 stycken, medan antalet motorcyklar på våra vägar var 281 000, fler än på över 50 år. På torsdag öppnar På två hjul 08 på Svenska Mässan. - Sverige går på högvarv. Folk tjänar pengar och har råd att uppfylla sina drömmar och uppleva frihetskänslan, säger Per Johansson, vd för McRF, Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund. Samtidigt fortsätter cykeln att vara populär och intresset för fyrhjulingen har formligen exploderat. Allt detta återspeglas under På två hjul '08. Den här gången finns fler nyheter än någonsin på plats - från motorcyklar och mopeder, till cyklar och fyrhjulingar. - Mässan är ett startskott för säsongen. Nu får man möjlighet att känna, klättra och klämma på nyheterna. Se allting i verkligheten, fortsätter Per Johansson. Någonting som hela tiden växer är tillbehörsmarknaden. Vare sig det gäller mc, moped, cykel eller fyrhjuling så presenteras allt fler trendiga prylar att utrusta sitt fordon med, från kromade detaljer till gashandtag med eldflammor på. Det handlar om att göra det ännu mer personligt. - Alla de stora leverantörerna finns på plats. Förutom alla tillbehör och fordon som visas upp anordnas det mängder av tävlingar, uppvisningar och aktiviteter. Det känns spännande att kunna erbjuda en särskild avdelning med bara fyrhjulingar samtidigt som cykeln också kommer att få ett betydligt större utrymme än tidigare, säger Carmen Brüning, mässansvarig för På två hjul '08. Samtidigt sker också en storsatsning på att få fler att ställa bilen och ta cykeln till jobbet. I projektet Cykelvägen ges 100 000 anställda på 500 stora företag möjlighet att besöka mässan, delta i friskvårdsaktiviteten Cykelutmaningen samt få en startplats i motionsloppet Hisingen runt. - Vi hoppas att Cykelvägen ska väcka liv i den slumrande cyklisten i oss alla, och på mässan kan de hitta allt de behöver, säger Carmen Brüning. Vill du veta mer? Kontakta: Carmen Brüning, projektledare Svenska Mässan, tel 031-708 80 92, mob 0708-80 80 08, carmen.bruning@svenskamassan.se Mc/Moped/Fyrhjulingar: Per Johansson, vd McRF, tel 08-411 30 15, mob 070-206 53 82, per.johansson@mcrf.se Cykel: Thomas Wahlberg, ordförande FoG, tel 031-727 63 57 , 0703-286667, thomas.wahlberg@duells.se På två hjul '08 arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg den 24-27 januari. 224 utställare visar upp nyheterna inför nästa säsong på totalt 13 850 kvadratmeter. Här finns fordon samt tillbehör och utrustning för cyklar, mopeder, motorcyklar och fyrhjulingar. När mässan senast anordnades i Göteborg 2006 lockade den hela 67 317 besökare. På två hjul '08 arrangeras av Svenska Mässan på uppdrag av McRF (Moped- och motorcykelbranschens riksförbund) och FoG (Svenska Cykelfabrikant- och Grossistföreningen).