Båtmässan storsatsar på segling

Nästa års Båtmässa kommer att storsatsa på segling. En hel hall ägnas åt olika seglingsaktiviteter.
– Vi vill ge seglarna en egen mötesplats på Båtmässan. Segling är stort på västkusten och vi vet att det finns ett jätteintresse för allt som har med segling att göra, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan, som arrangeras 5–13 februari.

I seglingshallen kommer det att vara fullt av olika aktiviteter. Här ska besökarna kunna lära sig mer om segling och få inspiration inför den kommande seglingssäsongen. De kan till exempel få svar på vilken segelbåt som passar familjen bäst, praktiska tips om segling, de bästa hamnarna, intressanta långseglingar och allt annat som har med segling att göra.
– Med seglingshallen vill vi skapa möten mellan seglingsintresserade och olika aktörer inom seglingen. Vi märker att seglingen ligger i tiden. Allt fler visar nu intresse för detta miljövänliga och avkopplande sätt att ta sig fram på vattnet, säger Bengt Wallin.

Seglingshallen kommer att vara bemannad med seglingskunniga medlemmar från olika segelsällskap, bland andra GKSS och Stenungsunds Segelsällskap.
– Jättekul att Båtmässan satsar på segling. Det ligger helt rätt i tiden. Vi ser fram emot att vara med och fylla hallen med seglingsaktiviteter säger Peter Klock och Lars Berglund från GKSS respektive Stenungsunds Segelsällskap.

På den speciellt uppbyggda seglingsscenen kommer föredrag och andra aktiviteter att avlösa varandra.
– Vi lägger mycket kraft på att skapa ett varierat program med många olika föreläsningar som ska passa alla seglingsintresserade, säger Bengt Wallin.

En 200 kvadratmeter stor seglingsbassäng kommer att byggas i hallen. Här ska besökarna kunna testa segling inomhus med segelbåtar som får sin vind från speciella fläktar. Svenska Mässan, olika utställare och organisationer kommer också att arrangera ett antal ”officiella” seglingstävlingar.

I seglingshallen kommer det att finnas en restaurang som serverar mat med maritima förtecken.

– Segling är något som engagerar många i Sverige och vi måste presentera vår idrott på ett attraktivt sätt. Segling innehåller många olika dimensioner, allt från elitsegling till fritidssegling. Vi hoppas att Båtmässans seglingshall kommer att visa på denna bredd, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör och sportchef för Svenska Seglingsförbundet.

Vill du veta mer?
Kontakta Bengt Wallin, mässansvarig Båtmässan, tel 031-708 80 91, mobil 0708-80 80 68.

412 94 Göteborg. Besöksadress: Mässans Gata/Korsvägen.
Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444