Arbetsförmedlingens nya giv: Spelet om framtiden.

Som man bäddar får man - som bekant - ligga. Med den utgångspunkten gör Arbetsförmedlingen en jättesatsning på jobb- och studiemässan Kunskap & Framtid. I "Spelet om framtiden" får den som deltar dra konsekvenserna av sina val. •• Med en monter på hela 121 kvadratmeter är Arbetsförmedlingen en av de största utställarna på Kunskap & Framtid, som arrangeras 15-17 november på Svenska Mässan i Göteborg. •• Satsningen är uppbyggd kring "Spelet om framtiden", som tar nästan all golvyta i montern. - Golvet är spelplan och den som deltar är själv spelpjäs och flyttar sig från ruta till ruta, förklarar Christer Falk, informatör på Arbetsförmedlingen i Västra Götaland. På ruta ett får t ex den som gått ut gymnasiet välja på att börja jobba, studera vidare eller åka jorden runt. Beroende på sitt val flyttas man vidare och ställas inför nya val. - Varje val har tydliga konsekvenser, positiva och negativa. Väljer man att resa ut i världen lär man sig språk, men missar betyg. Börjar man jobba tjänar man pengar, men chansen att få ett mer avancerat jobb minskar. Etc, etc. •• Tanken är att man ska reflektera över hur man, genom sina val, formar sin egen framtid. - Spelet lär väcka många reaktioner, tror Christer Falk. - Därför har vi en rad experter på plats, som kan allt om den lokala arbetsmarknaden, utbildningsvägar, utlandsstudier, m m. De ska, på ett djupare sätt, kunna svara på alla frågor. Vill du veta mer? Ring Christer Falk, Arbetsförmedlingen, tfn 010-486 29 49. Klas Pettersson är mässansvarig för Kunskap & Framtid på Svenska Mässan, tfn 031-708 80 67.