Allt större intresse för eHälsa: Vitalis slog alla rekord

Idag avslutas Vitalis, Sveriges största konferens och utställning om eHälsa, som arrangerats under tre dagar på Svenska Mässan i Göteborg. Vitalis 2010 slog rekord på löpande band. Resultatet blev fler besökare, fler konferensdeltagare och fler utställare än någonsin tidigare.

– Succén för Vitalis visar vilket stort intresset som eHälso-frågorna har fått på senare år. eHälsa – IT i vård och omsorg – berör oss alla, både politiker, anställda inom vård och omsorg samt allmänheten, säger Eva Martinsson, konferens och utställningsansvarig för Vitalis.

Vitalis invigdes av Karin Johansson, statssekreterare på Socialdepartementet, som också medverkade under Vitaliskonferensen.
– Vitalis har utvecklats till den viktigaste årliga mötesplatsen för eHälsa. Här skapas en dynamisk och kreativ miljö där myndigheter, landsting, kommuner, privata utförare, IT-leverantörer och alla andra nyckelaktörer träffas och diskutera framtidens vård och omsorg, berättar hon.

Totalt arrangerades cirka 120 olika programpunkter under Vitaliskonferensen, bland dessa två politiska debatter, ett antal andra debatter, tre slutsålda workshops och två stora nordiska seminarier.

– Årets Vitalis gav ett kvitto på att ledorden för Nationell eHälsa - införande, användning och nytta - nu genomsyrar allt arbete i sektorn. Efter Vitalis är jag full av tillförsikt. Vi är på rätt väg och att uppslutningen från alla sektorns aktörer är starkare än någonsin, säger Karin Johansson.

Samtidigt med konferensen arrangerades en utställning med 100 utställare, både organisationer och företag. De visade bland annat nättjänster, journalhantering, informationssystem, säkerhetssystem och andra IT-stöd för en mängd olika verksamheter inom vård och omsorg.
– Utställningen var fulltecknad redan en månad innan Vitalis öppnade, säger Eva Martinsson.

Hon avslöjar också att nästa Vitalis kommer att arrangeras 5-7 april 2011 på Svenska Mässan i Göteborg.

För mer information om Vitalis:
Kontakta Eva Martinsson, som är konferens- och mässansvarig,
tel 031-708 82 40, mobil 0708-80 80 12, e-post: eva.martinsson@svenskamassan.se

412 94 Göteborg. Besöksadress: Mässans Gata/Korsvägen.
Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444