Allt fler anmälningar om missförhållanden i förskolan: Konferens mot mobbning på Baby & Barn-mässan

En färsk rapport från Skolinspektionen visar att 1 550 anmälningar om upplevda missförhållanden i skolan och förskolan kom in under 2009. Det är en ökning med hela 20 procent, jämfört med året innan.
För att förebygga diskriminering och kränkningar inom förskolan arrangerar Friends en specialkonferens under mässan Baby & Barn, 9-11 april på Svenska Mässan Göteborg
.

Rapporten från Skolinspektionen visar att alltfler ärenden slutar i kritik mot skolan och förskolan. I nästan 30 procent av samtliga ärenden som beslutades år 2009 riktade Skolverket/Skolinspektionen kritik mot skolan. Antalet kritikbeslut ökade därmed med hela 119 procent jämfört med året innan.

Friends har tidigare satsat sina resurser mot skolan och idrotten men utökar nu sina insatser till att även gälla förskolan.

– Beslutet att också arbeta med förskolan togs efter en studie vi gjort som tydligt visar att diskriminering och kränkningar går allt längre ner i åldrarna. Det finns ett stort behov av utbildning och hjälp även på förskolenivå, säger Åsa Carlsson, regionchef för Friends Göteborg och ansvarig för konferensen under Baby & Barn.

Åsa Carlsson har arbetat inom organisationen i fem år och ser ett antal förändringar och trender de senaste åren.

– Lagen om barn och elevskydd kom till 2006. Då ställdes större krav på förskolor och vanliga skolor när det till exempel gäller likabehandlingsplaner. Lagen skärptes ytterligare 2009. En annan förändring vi kan se är att skolbarnen har fått en ny arena, nätet, på gott och ont. Även här förekommer det trakasserier och mobbing, säger Åsa Carlsson.

På konferensen på Baby & Barn-mässan deltar representanter från Diskrimineringsombudsmannen som bland annat ansvarar för barn och elevskyddslagen. Andra deltagare är Anne Olsson som är certifierad föräldrautbildare, samtalspedagog och coach. Anne talar om barn och tid och hur man kan finna motivation som pedagog.

Konferensen riktar sig till förskollärare men även vanliga föräldrar är välkomna. Friends har tagit fram fakta, tips och idéer kring hur man kan arbeta förebyggande mot diskriminering och kränkningar inom förskolan.

Baby & Barnmässan i Göteborg har i år ”tid” som tema.
– Tid är en viktig aspekt. Därför är det bra att mässan lyfter upp tid som tema. Jag tror att vi alla behöver fundera kring hur vi väljer att lägga upp framförallt vår vardagstid med barnen. Vad är viktigt för vår familj och vad vill vi prioritera? På mässan hittar vi vår målgrupp, det vill säga engagerade utställare, förskolebarn och föräldrar som vi riktar oss till i det här fallet, avslutar Åsa Carlsson.

Baby & Barn, Sveriges mest tongivande barnmässa, firar 5-år med kalas i dagarna tre med roliga aktiviteter för barnen, intressanta föreläsningar och seminarier, shopping till mässpriser och olika sorters underhållning.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Jarnö, tel: 031-708 80 85, mobil: 0702-91 41 84, e-post: anna.jarno@svenskamassan.se
Eller gå in på: www.babybarn.se

Hela rapporten från Skolinspektionen finns att ladda ner på:
www.skolinspektionen.se