Afrika i fokus på Bok & Bibliotek 2010!

Bok & Biblioteksmässan 25-28 september 2008 | Svenska Mässan Göteborg | www.bok-bibliotek.se | press@bok-bibliotek.se

Det är redan nu klart att Bok & Bibliotek sätter Afrika och afrikansk litteratur i fokus 2010. Det blir en stor satsning som genomförs i samarbete med Nordiska Afrika-institutet, Sida, andra organisationer och förlag.

- Vi har haft ett 50-tal afrikanska författare på Bokmässan sedan starten 1985 men aldrig visat upp en samlad bild av den afrikanska litteraturen. Nu gör vi en bred satsning tillsammans med Nordiska Afrikainstitutet, Sida och flera andra samarbetspartner och sätter Afrika i fokus på Bok & Bibliotek 2010, säger Anna Falck, vd, Bok & Bibliotek.

Ny generation afrikanska författare
- Nordiska Afrikainstitutet välkomnar Bok & Biblioteks satsning att ha Afrika i fokus på 2010 års mässa. Det som gör ett fokus på Afrika extra spännande är att det finns en ny generation intressanta afrikanska författare och att den afrikanska litteraturen är inne i en blomstringsperiod. Flera svenska förlag rapporterar om ökad nyfikenhet och intresse för afrikansk litteratur, säger Carin Norberg, direktör för Nordiska Afrikainstitutet.

- Det utkommer en ström av värdefull skönlitteratur och facklitteratur i Afrika som vi i Norden ser alldeles för lite av. Det är angeläget att afrikanska författare och bokförlag genom Bok & Biblioteks satsning får möjlighet att möta en ny publik.

Carin Norberg kommer just från den tredje bokmässan i Kapstaden. - Den har blivit en allt viktigare mötesplats för författare och bokförlag. Årets bokmässa hade temat "Words create worlds" och det var glädjande att se vilken mångfald den afrikanska litteraturen uppvisar.

Ger möjlighet till en mer nyanserad bild av Afrika
- Det är mycket positivt att Bok & Biblioteksmässan 2010 ska ha ett Afrikatema. Mer än hälften av det svenska biståndet går till länder i Afrika och jag välkomnar möjligheten att göra Afrikas rika litteratur mer känd för den svenska publiken. Större tillgång till afrikansk litteratur kan göra att bilden av kontinenten blir djupare och mer nyanserad, säger Annika Magnusson, tillförordnad chef för Sidas avdelning för demokrati och social utveckling.

Årets Bok & Biblioteksmässa sätter Lettland i fokus och 2009 blir Spanien temaland. Bokmässan hålls på Svenska Mässan i Göteborg, i år den 25-28 september. Seminarie-programmet för 2008 finns på www.bok-bibliotek.se

För frågor, kontakta:

Birgitta Jacobsson Ekblom, informationschef, Bok & Bibliotek, tel 0706-21 94 53,
bje@bok-bibliotek.se
Carin Norberg, Nordiska Afrikainstitutet, tel 07-65252265, carin.norberg@nai.uu.se