Svenska Livräddningssällskapets preliminära sammanställning av omkomna vid drunkningsolyckor under maj 2024

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över personer som mist livet vid drunkningsolyckor visar att 9 personer omkom under maj 2024 jämfört med 6 personer under maj förra året. Totalt har 21 personer mist livet 2024 jämfört med 20 personer motsvarande period 2023.

2024 maj 2023

- is 1

2 bad 1

7 övriga 4

9 totalt 6

Sol och värme ökar risken för drunkning i samband med bad!

Senaste tiden har antalet rapporter om drunkningshändelser ökat markant. I takt med att sommarvärmen parkerat över stora delar av landet, har den traditionella badsäsongen inletts. Det är dags att börja väcka kunskaperna och badvetten till liv. Med relativt enkla kom-i-håg kan besöket till stranden bli så behagligt och glädjefyllt som man tänker sig.

Historiskt sett vet vi att kombinationen av varm luft och många soltimmar för med sig högre drunkningstal. Därför uppmanar Svenska Livräddningssällskapet till alla badare och motionärer att följa rekommendationerna nedan. Drunkning är i sig en komplex händelse som kan motverkas med relativt enkla förhållningssätt, som samtliga manar till: mer eftertänksamt beteende, beskedligare attityd och framför allt avvägda bedömningar i förhållande till egen kapacitet, det vill säga överskatta inte dina krafter, och underskatta inte vattnets påverkan att kyla ner och påverka din simförmåga.

Nedan några rekommendationer i samband med trevliga och trygga bad.

- Testa din simkunnighet: ”Simkunnig är den som kan falla i på djupt vatten, få huvudet under och efter att åter ha tagit sig upp till ytan, kan simma 200 meter i en följd varav 50 meter ryggsim.”

-Bada och simma alltid tillsammans med andra simkunniga vuxna. Låt gärna någon stanna kvar på land att övervaka.

- Bada alltid nära och tillsammans med småbarn och ej simkunniga. Vi rekommenderar en armlängds avstånd.

-Ska du ”lång-simma” inför kommande motionslopp? Jättebra, men gör det alltid längs med strandkanten eller mellan bryggor där du vet att du bottnar. Se till att göra dig synlig för andra på sjön.

-Tänk på att vattnet är relativt kallt inledningsvis på säsongen.

-Kallt och strömt vatten påverkar kroppen mer än man anar och det går åt mycket energi för att behålla normal kroppstemperatur. Inled med korta intervaller för att sakta vänja kroppen vid såväl temperatur som vattenvana och uthållighet.

-Använd alltid flytväst i samband med båtlivet till sjöss.

-Tidigt larm till 112 kan vara livsavgörande vid en drunkningshändelse.

- I händelse av att du behöver livrädda en person i vattnet se till att du alltid har med dig flythjälpmedel, gärna en livboj.

För mer information:

Kort sammanställning över omkomna vid drunkningsolyckor i maj 2024.

3/5 Hav, övrigt, man, 80-årsåldern

Duvholmen, Lidingö, AB-län

En man i 80-årsåldern har dött i en drunkningsolycka i vattnet utanför Lidingö.

När räddningstjänsten kom till platsen lyckades de få upp personen på land och sedan fördes personen med ambulanshelikopter till sjukhus. Polisen bedömer händelsen som en olycka och har inga misstankar om brott. Omständigheterna kring hur mannen hamnade i vattnet är oklara. Senare under fredagen meddelade polisen att mannens liv inte gick att rädda. Anhöriga är underrättade.

7/5 Hav, övrigt, man, 60-årsåldern

Wrangelska parken, Landskrona, M-län

Räddningstjänst, polis och ambulans larmades till Wrangelska parken utmed Gjörloffgatan där det finns en damm. Senare under natten mot onsdag meddelade polisen att en man i 60-årsåldern hittats avliden. Anhöriga är underrättade. Polisen misstänker inget brott.

11/5 Sjö, övrigt, fall, man, 80-årsåldern

Arbrå, Bollnäs, X-län

En man i 80-årsåldern har omkommit i en drunkningsolycka i sjön Ränningen i Bollnäs kommun, rapporterar Ljusnan. Mannen ska ha ramlat i vattnet och försvunnit under vattenytan innan vittnen kunde få upp honom på land igen. Ambulanshelikopter skickades till platsen, men mannens liv gick inte att rädda. Polisen misstänker inget brott i samband med händelsen.

17/5 Hav, övrigt, kvinna

Småbåtshamn, Hinsholmen, Göteborg, O-län

En person har avlidit efter att ha hittats i vattnet vid Hinsholmen i Göteborg på fredagsförmiddagen. Strax före 09.30 på fredagen larmades sjöräddningen om en drunkning, kustbevakningen kopplades snabbt in, och runt tio minuter efter larmet hittades en person i vattnet. Personen fördes till sjukhus under förmiddagen, och polisen uppgav strax efter lunch att personen avlidit. Anhöriga är underrättade, och polisen misstänker inget brott.

17/5 Sjö, övrigt, man, 25-årsåldern

Mälaren, Upplands-Bro, AB-län

En polispatrull skulle kontrollera en man i Upplands-Bro under torsdagskvällen. Han ska ha sprungit från polisen och ut i vattnet. Efter en stund hittades han och togs upp på land. Mannen transporterades till sjukhus där han dödförklarades. Enligt polisen var drunkningen en olycka. Anhöriga är underrättade om det inträffade.

18/5 Å, övrigt

Eskilstunaån, Eskilstuna, D-län

En privatperson på SUP har hittat en kropp i vattnet. Kroppen drogs in till strandkanten, där polis och räddningstjänst har tagit över, Polisen berättar att kroppen har legat i vattnet länge. Man har ännu inte identifierat personen. Polisen misstänker inget brott.

18/5 Sjö, bad, man, 25-årsåldern

Kyrkviksbadet, friluftsbad, Nacka, AB-län

En man i 25-årsåldern har dött i en drunkningsolycka på lördagskvällen.

Mannen fördes till sjukhus efter larm om ett drunkningstillbud vid en badplats, Kyrkviksbadet, i Järla i Nacka utanför Stockholm. Privatpersoner såg en person försvinna under ytan och hoppade i för att söka. Mannen plockades upp ur vattnet och fördes till sjukhus med ambulanshelikopter men hans liv gick inte att rädda. Han avled strax efter framkomsten till sjukhuset, meddelar polisen på sin hemsida. Det finns för närvarande ingen brottsmisstanke.

28/5 övrigt, man, 85-årsåldern

Småbåtshamn, Åkersberga, Österåker, AB-län

En man i 85-årsåldern omkom på tisdagen i samband med en drunkningsolycka vid en småbåtshamn i Åkersberga norr om Stockholm. Mannen togs upp ur vattnet och fördes till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda. Polisen misstänker inget brott i samband med händelsen.

30/5 Sjö, bad, man, 40-årsåldern

Mälaren, strandbad, Hägersten, Stockholm, AB-län

En man i 40-årsåldern har hittats drunknad vid Örnbergets bad, intill Hägerstenshamnen. Mannen rapporterades saknad efter att ha badat på onsdagskvällen. Under torsdagen har en stor sökinsats pågått i vattnet kring badbryggan. Både polis och räddningstjänst var där. På eftermiddagen kom beskedet att mannen hittats drunknad. De anhöriga är underrättade.

Generalsekreterare

sakkunnig drunkningsprevention och vattensäkerhet

0769‑41 14 65

* Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika officiella källor, exempelvis MSB:s IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och Transportstyrelsens statistik över fritidsbåtsolyckor. Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning. Sammanställningen redovisar omkomna vid drunkningsolyckor i Sverige samt drunknade svenska medborgare utomlands - exklusive suicid.

Brovägen 5
18276 Stocksund