PRELIMINÄR ÅRSRAPPORT OMKOMNA I DRUNKNINGSOLYCKOR 2021

PRELIMINÄR ÅRSRAPPORT OMKOMNA I DRUNKNINGSOLYCKOR 2021

Svenska Livräddningssällskapets preliminära årsrapport, visar att 97 personer mist livet vid drunkningsolyckor 2021. Det är 20 fler personer än 2020 (77) och 13 färre än medeltalet per år för 2000-talet. De som omkommer är oftast män, 78 personer eller cirka 80 procent. Åldersspannet 60 år och äldre är överrepresenterat med 40 personer (~41%). Dödsolyckorna inträffar oftast i en sjö, 53 tillfällen (~55%) av händelserna. Under 2021 har de flesta dödsolyckorna inträffat i samband med en badolycka, 28 personer (~29%) omkommer till följd av drunkning i samband med bad. Noterbart är att 15 av händelserna inträffar på en officiell badplats med kommunalt huvudmannaskap där livräddare saknas. Noterbart är att februari sticker ut negativt då så pass många som 10 personer, av 16 på helåret, mister livet i is-relaterade olyckor, varav vid en olycka förolyckas fyra personer i samma händelse. Juni (23) och juli (26) sammantaget, sticker ut då båda månaderna noterar över 20 omkomna. Det har endast inträffat vid ett tillfälle tidigare under 2000-talet. Juli är även den månad då flest personer omkommer. Som föregående år förolyckas flest personer en lördag. Drunkningsolyckor inträffar jämnt fördelat över hela landet men region Stockholm (AB-län) noteras för flest dödliga drunkningsolyckor med 14 personer som mister livet. Kronoberg och Gotland sticker ut positivt då båda regionerna noterar NOLL drunkningar för 2021.

”Det är aldrig roligt att behöva presentera sämre siffror även om det över hela året 2021 omkom färre än ett genomsnittligt år under 2000-talet. Men i allt det dystra finns det också positiva. Över tid har de dödliga drunkningsolyckorna minskat bland samtliga aktiviteter utom för bad. Men för badolyckorna finns det å ena sidan stor potential att förbättra statistiken. Bland annat genom att landets huvudmän kartlägger faror och kompletterar med en dimensionerande riskanalys, för att därefter följa upp med en plats baserad bevakningsorganisation, med utbildade och tränade livräddare”, säger Mikael Olausson områdesansvarig för Säkerhet på Svenska Livräddningssällskapet.

Framtidens utmaningar

• Hastiga och överraskande väderomslag till följd av klimatförändringar

Under året som passerat kan vi konstatera att vid minst två specifika händelser kan drunkningsolyckans orsak härledas till påtagliga väderomslag, och sommarens rekordvarma väder för med sig generellt höga drunkningstal för såväl juni som juli. De hastiga väderomslagen kan vara ett resultat av klimatförändringar.

• Pandemi leder till utmaningar

När barn och ungdomar utestängts från viktiga simskole-lektioner och allmänheten inte regelbundet tillåts motionssimma och därmed underhålla sin simförmåga, menar vi att det bland befolkningen råder en simkunnighetsskuld som på sikt kan utgöra besvärliga utmaningar för framför allt kommuner och regioner att ta igen. Om inte detta justeras kan det medföra en förstärkning av den redan negativa utvecklingen över omkomna vid badolyckor.

• Badanläggningar - För få, för stora och för centralt placerade i residensstäderna.

Under 1960- och 70-talet lade Sverige grunden för ett starkt samhälle där en självklar del av välfärden innebar att tillhandahålla bad och motion för alla, och simskola i uppvärmda kommunala inomhus bassänger gjorde underverk för simkunnigheten på samhällsnivå. Dessa stolta tidsmarkörer utgjorde en viktig del i samhällsbygget men börjar bokstavligt falla i sär. Ska Sverige behålla, helst utöka, sin kvadratmeteryta bassängvatten per capita och erbjuda allmänheten och grundskolelever likvärdiga och jämlika möjligheter att tillskansa sig simkunnighet via t.ex. skolans försorg, vilket läroplanen stipulerar, måste Sveriges kommuner och regioner öka byggtakten och fler mindre lokalt placerade badanläggningar behöver komma på plats som ett alternativ till dagens större anläggningar centralt placerade i landets residensstäder.

• Säsongerna går i varandra och fler söker sig till friluftslivet

Något som blivit allt tydligare under året som förlöpt, är att säsongerna inte är lika skarpa som tidigare, och fler har upptäckt att det i vår absoluta närhet finns goda möjligheter till ett rikt frilufts- och idrottsliv i, på och vid vatten, året runt. Allt sammantaget fantastiska möjligheter som ger fler chansen till nya och spännande upplevelser i vår natur. Men det utmanar kommunernas befintliga arbetssätt. Information till allmänheten behöver täcka fler typer av aktiviteter, säsongsanpassad information behöver anpassas till ett större spann av besökare, avseende förkunskaper, erfarenheter och förmågor.

”Sammantaget kan utmaningarna kännas tuffa men de är långt ifrån oövervinnliga. Genom samverkan och smarta lösningar finns det goda möjligheter påverka drunkningstalen i positiv riktning. Med bättre data och kunskaps-/ beslutsunderlag hos kommunerna tillsammans med strategiska och anpassade implementationer som riktar sig såväl till allmänhet som beslutsfattare, kan vi komma långt. På samhällsnivå kan ofta kostnadseffektiva åtgärder erbjuda relativt enkla lösningar när det kommer till drunkningsprevention. På individnivå är lösningen sannolikt mer utmanande då gamla sanningar behöver omvärderas och levnadsmönster, attityder och beteende i förhållande till vattenaktiviteter behöver omprövas, och bedömningar för att öka säkerheten och trygga aktiviteter i, på och vid vatten behöver utvecklas för att nå nästa nivå”, säger Mikael Olausson.

För ytterligare information

Mikael Olausson, områdesansvarig säkerhet Svenska Livräddningssällskapet 08-120 102 45 mikael.olausson@sls.a.se