Emma Jansson depåansvarig Svenska Livräddningssällskapets regionförbund Halland

Svenska Livräddningssällskapet lånar ut flytvästar för din säkerhet!

Svenska Livräddningssällskapet ansvarar för landets flytvästdepåer och utgör ett stöd för att dessa viktiga säkerhetsdepåer, med utlåning eller uthyrning av flytvästar och issäkerhetsmaterial, ska kunna leva vidare. Vi kontaktade Hallands regionförbund för att få en inblick i hur arbetet med att stötta de lokala depåerna kan se ut.

Regionförbundets styrelse har avgränsat sitt uppdrag med tydliga ansvarsområden och när det kommer till flytvästar och depåer är det Emma Jansson som fått förtroendet i Halland. Vid ett samtal strax innan Valborg 2020 redogjorde Emma för hur regionförbundet valt att lägga upp arbetet. I region Halland finns det sju flytvästdepåer (se lista längre ner), fördelade på sex kommuner. Fyra depåer drivs av räddningstjänsten och en vardera av fritidsbanken i Laholm och ishallen i Kungsbacka.

Flytvästdepåerna är en viktig länk i Svenska Livräddningssällskapets förebyggande verksamhet. Depåerna förvaltar och distribuerar Svenska Livräddningssällskapets flytvästar till allmänheten och är en viktig länk i organisationens förebyggande vattensäkerhetsarbete. Depåerna kan betraktas som Svenska Livräddningssällskapets förlängda arm ut i lokalsamhället. I Halland har regionförbundet ett samarbete med Länsförsäkringar Halland som sponsrar med fem nya västar per depå och år. Samtliga västar beställs och levereras från Baltic genom Svenska Livräddningssällskapets centrala inköpsavtal och gäller för samtliga flytvästdepåer i hela landet.

Emma insåg tidigt att en stor del av arbetet med depåerna handlar om att skapa relationer med de ansvariga.

”Det roligaste med arbetet är att komma ut och träffa personerna bakom och lyssna in vilka utmaningar de upplever att de behöver hjälp med. Att vara lyhörd och hålla nätverket levande känns viktigt”, säger Emma, och fortsätter; ”Det är en viktig uppgift och det känns bra att så konkret kunna vara med i det förebyggande vattensäkerhetsarbetet”, säger Emma Jansson.

Under Emmas första år började hon bygga upp arbetet kring två planerade besök. Första besöket som sker i samband med påsk fokuserar mycket på att se till att det finns ett brett sortiment av västar samt att dubbelkolla att alla västar är hela och funktionella inför säsongen. Andra besöket genomförs efter säsongen lite senare på hösten. Då är det mer fokus på att inventera skick och förbereda eventuella nya beställningar. Då är det också bra att passa på att sammanställa utlåningsstatistik och summera antalet utlåningar. Samtliga besök har föregåtts av ett mejlutskick som flaggar upp att Svenska Livräddningssällskapet önskar träffa depåansvariga. Utöver dessa två planerade besök har det blivit några spontanbesök också. Kontakten har varit uppskattad och samtliga besök har varit givande och utvecklande för att stärka samarbetet. Några utmaningar för Halland inför kommandesäsonger är att komplettera vissa depåer med issäkerhetsmaterial samt att utvidga statistiken med att även notera antal utlåningar per storlek. Känslan idag är att det främst är privatpersoner som lånar barnvästar, men det förekommer också en viss utlåning till skolklasser och andra föreningar. Här kanske det finns potential för att öka på utlåningsfrekvensen?

Avslutningsvis kan vi stolt konstatera att genom god samverkan mellan Svenska Livräddningssällskapet regionförbund Halland och Länsförsäkringar Halland, har det gemensamma arbetet med att stötta kommunernas flytvästdepåer bidragit till 1226 förebyggande drunkningsinsatser i region Halland under 2019.

Tillsammans håller vi Sverige flytande!

FLYTVÄSTDEPÅER I HALLAND

Utlånings platser Antal flytvästar Utlåningstillfällen 2019
Kungsbacka Ishallen 55 58
Varberg Räddningstjänsten 94 289
Falkenberg Räddningstjänsten 34 368
Halmstad Räddningstjänsten 77 322
Laholm Fritidsbanken 60 48
Hylte Räddningstjänsten o Unnaryd 68 141
Summa antal 388 1226

Rekommenderat innehåll på en flytvästdepå

Flytvästar Issäkerhetsmaterial
Räddningsvästar från Baltic Ispik
Baby Isdubbar
Barn 3-15kg/ 15-30kg/ 30-50kg Räddningslina
Vuxen 70-90kg Ryggsäck
Hundvästar Mobilfodral; vattentätt och isolerat
Bad- och båtvett Isvett

Mer information www.svenskalivraddningssallskapet.se

Sakfrågor flytvästar

Områdesansvarig Säkerhet och Livräddning

mikael.olausson@sls.a.se

Organisera en depå/beställning m.m.

Majken Hansson

Kansliansvarig/medlemsservice