VM truppen klar - Inbjudan till VM-träff med åkarna den 4 mars och 16 mars

Svenska Konståkningsförbundet har nu tagit ut de tre åkare som får representera Sverige på VM den 17 - 23 mars. Det blir Kristoffer Berntsson, Adrian Schultheiss och Viktoria Helgesson som får tävla i Scandinavium i Göteborg. Samtidigt inbjuder vi media till två mediaträffar, en under träningen i Scandinavium och en inför VM -starten, också den i Scandinavium. Uttagningarna av åkarna till VM om en dryg månad har nu gjorts av Elitkommittén för Singel och par. På herrsidan blir det Kristoffer Berntsson och Adrian Schultheiss som får tävla för Sverige på hemmaplan. Båda är väl kvalificerade för VM. Kristoffer Berntsson är svensk mästare, kom nia på VM 2007 och sjua på EM i år. Adrian Schultheiss blev tvåa på Golden Spin i höstas och sexa på EM i år. De gjorde båda sensationella framgångar på EM i Zagreb nyligen och blev också historiska genom sina placeringar. Så bra har inga svenska herrar lyckats sedan 1900-talets början. På damsidan blir det Viktoria Helgesson som får tävla för Sverige. Viktoria Helgesson är svensk mästarinna och vann Nordiska Mästerskapet på Island i helgen. - Vi har en ovanligt stark trupp som kan ta sig högt upp i världseliten, säger Carina Skoog, sportchef. Nu inleds de tre åkarnas uppladdning inför världsmästerskapet med gemensam träning en gång i veckan i Scandinavium. SE TRÄNINGEN, TA BILDER OCH GÖR PERSONLIGA INTERVJUER Den sista samträningen inför VM sker tisdagen den 4 mars. Klockan 10 - 12.30 är träningen öppen för media och det kommer vara möjligt att uppleva hur åkarna tränar och ta bilder. Träningen avslutas med en frågestund med media. Meddela gärna ert intresse för intervju i förväg till Svenska Konståkningsförbundets kommunikatör Ingrid Kyllerstedt. MEDIATRÄFF INFÖR VM - STARTEN Söndagen den 16 mars kl 17.00 anordnas en mediaträff i Scandinavium med den svenska truppen, deras tränare och bland andra sporchefen Carina Skoog samt VM-generalen Tussan Rix. Välkomna till båda mediaträffarna! För mer info gå in på Konståkningsförbundets hemsida där du även når VM - sajten, www.skatesweden.se För mer information är du välkommen att kontakta: Ingrid Kyllerstedt, Svenska Konståkningsförbundets kommunikatör, 08 - 699 64 23, 070-29 39 534 ingrid.kyllerstedt@konstakning.rf.se Carina Skoog, Svenska Konståkningsförbundets sportchef, 08 - 699 64 19, 070- 444 16 90 carina.skoog@konstakning.rf.se Tussan Rix, Svenska Konståkningsförbundets VM -general, 0708- 68 11 64 rix.worlds2008@gmail.com