VM i teamåkning 2005 arrangeras i Scandinavium i Göteborg

Vid Internationella Skridskounionens (ISU) pågående kongress i Scheveningen i Holland blev det fastställt att nästa års VM i teamåkning går av stapeln 22-23 april i Scandinavium i Göteborg. Sverige tilldelades 2005 års VM i teamåkning redan för två år sedan. För att evenemanget skall kunna genomföras i Scandinavium vid en tidpunkt då det inte krockar med andra evenemang har ISU nu godkänt att tävlingen äger rum senare än vad som ursprungligen var planerat. - Oerhört positivt för Göteborg. Stora evenemang som VM i teamåkning ska förstås gå i vår bästa arena och så blir det nu. Intresset i Göteborg är stort och vi har ett av världens bästa lag, så det finns alla chanser till välfyllda läktare, säger Leif Nilsson på Göteborg & Co. Svenska Konståkningsförbundet planerar att iordningsställa arenan med bland annat ett stort domarpodie längs ena långsidan och plats för cirka 8 000 åskådare varje tävlingsdag. Kortprogrammet kommer att genomföras på kvällen fredag 22 april och friåkningen dagen därpå. Framförallt den spektakulära friåkningen, som i teamåkning på den här nivån numera har många inslag av hopp, lyft och volter, förväntas locka fullt hus i Scandinavium. Vi årets team-VM i Zagreb, Kroatien deltog 23 lag från 18 nationer. Sveriges förstalag, som utgjordes av Team Surprise från Landvetter Konståkningsklubb, var titelförsvarare och placerade sig på andra plats efter Finland. 2005 är det upplagt för ett revanschmöte på hemmaplan. För ytterligare information: Tussan Rix, ordförande Organisationskommittén Team-VM 2005, ordförande i Svenska Konståkningsförbundets arrangemangskommitté telefon: 0708-681164, 08-857557 e-post: tussan.rix@telia.com Peter Levin, generalsekreterare i Svenska Konståkningsförbundet, telefon: 0707-951924, 026-651247 Einar Kull, pressansvarig Team-VM 2005, telefon: 0704-964817, 031-910488 e-post: einar.kull@tele2.se Stefan Gadd, mediechef Göteborg & Co, telefon: 031-615241, 0706-260751 e-post: stefan.gadd@goteborg.com Fakta om Svenska Konståkningsförbundet Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges äldsta specialförbund med verksamhet sedan 1904. Förbundsverksamheten omfattar cirka 120 föreningar och 12 000 aktiva konståkare. Svenska Konståkningsförbundet är medlem i ISU - International Skating Union och arrangerar 2005 Världsmästerskapen i teamåkning i Göteborg.