VM i konståkning 2023: Imorgon gör Andreas Nordebäck VM-debut

VM i konståkning 2023: Imorgon gör Andreas Nordebäck VM-debut

Just nu pågår VM i konståkning i Saitama, Japan. Sverige representeras av Andreas Nordebäck som gör sin första VM-start i karriären. Herrarnas kortprogram avgörs på torsdag morgon svensk tid.

- Andreas gör sin första VM-start här i Saitama. Han tog klivet upp till senior internationellt denna säsong och har visat att han har både vilja och kapacitet att fajtas om de högre placeringarna på den internationella arenan. Under hela säsongen har han fortsatt att utvecklas, framför allt vad gäller presentation och uttryck vilka är viktiga komponenter i den tuffa konkurrensen på herrsidan, säger Anna Burwall, sportchef.

Andreas Nordbäck har denna säsong haft sitt stora internationella genombrott med en nionde placering i EM-debuten i januari, medalj vid två deltävlingar i Challengerserien och en femtonde plats i världsrankingen denna säsong.

Herrarna med Nordebäck i startfältet kliver in i tävlingarna torsdag morgon 07.56 svensk tid och siktet är inställt på final.

- Jag har haft en bra säsong och ett av de stora målen var att ta mig till VM. Jag är stolt att jag får representera Sverige och vi i teamet har jobbat hårt för att komma hit. Jag siktar på två rena åk, självklart vill jag ta mig till final, säger Andreas Nordebäck

Andreas Nordebäck har startnummer 18 och beräknas åka sitt kortprogram ca10:30 svensk tid.

Till VM i Saitama har Sverige endast deltagare med i herrarnas tävling. Detta då den av ISU fastställda tekniska kvalpoängen inte uppnåtts varken av damer eller par.

- Den tekniska kvalpoängen som krävdes denna säsong för att kvalificeras sig till VM i år var tuff. Josefin Taljegård tog kvalpoängen för friåkningen men missar tyvärr med endast 0,18 poäng kvalgränsen för kortprogrammet. Även paråkarna Greta och John Crafoord saknar poängen för kortprogrammet.

Hålltider VM 2023 för Andreas Nordebäck (svensk tid)

Torsdag 23 mars kl 07:45 Herrar kortprogram

Lördag 25 mars kl 09:15 Final - Herrar friåkning

Så följer du EM 2023

Foto: Maria Jangbro

Regioner

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Relaterat innehåll