Viktoria Helgesson och Alexander Majorov svenska mästare i konståkning

Viktoria Helgesson och Alexander Majorov svenska mästare i konståkning

Under torsdag till söndag har Svenska Mästerskapen i konståkning avgjorts i Malmö Isstadion med nio olika tävlingsklasser.

Favoriten Viktoria Helgesson, 23 år från Tibro, höll för trycket och blev Svensk Mästarinna på 164.10 poäng före lillasyster Joshi Helgesson på 148.43 poäng. Trea blev Linnea Mellgren, Enköpings KK på 135.65 poäng.

Svensk Mästare i herrklassen blev inte helt oväntat 20-årige Alexander Majorov, Luleå KK på fantastiska 218.77 poäng, vilket är nytt personbästa. Tvåa blev Mathias Andersson, Lerums KK på 142.69 poäng endast 0.67 poäng före trean Michael Neuman, Malmö KK på 142.05 poäng.

Svenska Mästare i paråkning blev syskonparet Michèle & Richard Lundberg från Tyringe KS på  117.04 poäng.

Svensk juniormästarinna blev Elin Hallberg från Uddevalla KF på 125.31 poäng och svensk juniormästare blev Nicky Obreykov, Sollentuna KK på 136.14 poäng.

Länk till övriga klasser och fullständig resultatlista: http://skatesweden.wehost.se/11-12/SM/html/index.htm

Bilden visar Viktoria Helgesson, Tibro KK och är tagen av Krister Sandkvist.