Viktoria Helgesson åker till EM med nytt trippelhopp i bagaget

Viktoria Helgesson åker till EM med nytt trippelhopp i bagaget

-  Det känns jättebra, säger Sveriges enda åkare i damklassen, Viktoria Helgesson, inför EM i Helsingfors som inleds den 20 januari.
Viktoria har kunnat koncentrera sig till hundra procent den senaste tiden, och känner sig pigg och fräsch inför avresan till tävlingarna. Hennes landslagskamrater, de tre åkarna i herrklassen; Adrian Schultheiss, Kristoffer Berntsson och Alexander Majorov, är redan på plats.

Trippellutz- en nyhet i korta programmet
Viktorias två, nya program är mer avancerade denna säsong. Nytt för i år är ett trippel lutzhopp som hon testade för första gången under VM i Göteborg i sitt friåkningsprogram. Nu har hon med detta hopp i sitt korta program.
- Jag har utvecklats mycket under förra säsongen och blivit säkrare på mina hopp och fått mer vana vid att tävla internationellt, vilket också gör mycket för självförtroendet Det känns också jätteskönt att SM blev så lyckat för min del, och att träningsveckan har gått bra, säger hon.

Högre svårighetsgrad på EM
Viktoria Helgesson framhåller att hon fokuserar på sin egen prestation och sedan får hon se hur långt det bär. Med det nya, svårare hoppet har svårighetsgraden i båda programmen höjts och stämmer allt så har hon därmed också chansen att prestera mycket bra på EM.
Viktoria Helgessons tävlar med sitt kortprogram på fredag den 23 januari. Finalens friåkning avgörs på lördagen med start klockan 13.30. Både SVT och EuroSport sänder från EM.

• -