Team Surprise försvarar guldet i Spring Cup 2007

För bara några få veckor sedan var Team Surprise från Landvetters konståkningsklubb i Turin, Italien. Då tog de det första guldet någonsin i teamåkning vid Vinter Universiaden. I helgen var Surprise tillbaka i Italien, denna gång för att försvara guldet från Spring Cup 2005 då laget var i Milano senast. Förra årets mästare, tyska Berlin 1 (silvermedaljörer år 2005) var inte på plats inför årets tävling. För bara några få veckor sedan var Team Surprise från Landvetters konståkningsklubb i Turin, Italien. Då tog de det första guldet någonsin i teamåkning vid Vinter Universiaden. I helgen var Surprise tillbaka i Italien, denna gång för att försvara guldet från Spring Cup 2005 då laget var i Milano senast. Förra årets mästare, tyska Berlin 1 (silvermedaljörer år 2005) var inte på plats inför årets tävling. Bland lagen i årets upplaga av Spring Cup i Milano återfanns bland andra de regerande världsmästarinnorna Marigold från Finland och Miami University, ett amerikansk lag som under senaste åren stärkt sin position i den absoluta världstoppen bland teamåkare. Vid Universiaden var det ganska jämt i resultatpoängen mellan Surprise och Marigold där Surprise vann med totalt 199.30 poäng mot finskornas 194.80. Så inför Spring Cup var lagen toppade och målet klart; Guld! Spring Cup är säsongens sista internationella tävlingen för Surprise inför säsongens höjdpunkt, VM i Kanada. Kortprogrammet avgjordes på lördagseftermiddagen och Surprise samlade ihop 70.23 poäng följda av Miami University på 67.43 poäng. Överraskande låg Marigold på en bronsplats med 62.83 poäng efter kortprogrammet. Surprise gjorde en dryga 2 poängs ökning från resultatet vid Universiaden. Sedan lottade team Surprise sista startposition i friåkningsprogrammet, den placering teamet föredrar allra mest. Friåkningsprogrammet skulle visa sig bli en riktig rysare. Med en differens på 1.1 poäng tog team Miami University hem friåkningen över team Surprise men det räckte inte för totalseger. Trots tre fall i friåkningen och därmed 3 poängs avdrag vinner Team Surprise Spring Cup 2007 med en sammanlagd poäng på 191.29 före Miami University på 189.59 poäng. De regerande världsmästarinnorna Marigold, som under friåkningen drog på sig ett fall, fick nöja sig med en tredje plats och en poängsumma på 178.92. I programkomponenterna kan vi utläsa Team Surprise koreografiska och skridskoskickliga prestation, där vinner de friåkningsprogrammet över Miami University med inte mindre än 5.57 poäng. Den 24 och 25 februari tävlar Team Surprise i Stockholm vid Svenska Mästerskapen och 30 till 31 mars gör de upp med de övriga teamen i världseliten om titeln världens bästa teamåkningslag. // Marina Johansson Pressansvarig Teamåkning Svenska konståkningsförbundet