Svenska åkarna till VM i Los Angeles den 23 - 29 mars uttagna

Viktoria Helgesson, Kristoffer Berntsson och Adrian Schultheiss är de svenska åkare som kommer att tävla på VM i Los Angeles den 23 - 29 mars.
- VM är i år oerhört viktigt eftersom det fungerar som ISUs kvalificeringsgräns för att ta nationsplatser till OS 2010. Förutom detta har SOK sina kriterier för att åkarna ska kunna kvalificera sig till OS i Vancouver, säger Carina Skoog.

Det är Elitkommittén för singel och par som tillsammans med sportchefen Carina Skoog tar ut de åkare som får representera Sverige vid internationella tävlingar och mästerskap. Samma åkare tävlade nyligen för Sverige på EM i Helsingfors och på VM i Göteborg förra året.

Individuell uppladdning inför VM
Inför VM laddar de tre åkarna upp individuellt genom att bland annat delta i olika tävlingar. Kristoffer Berntsson tävlar den 21 - 25 februari på VinterUniversiaden i Harbin i Kina och därefter väntar Challenge Cup i Haag i Nederländerna.
På Challenge Cup får han sällskap av Viktoria Helgesson och Adrian Schultheiss som också kommer tävla i Haag. Men för Viktoria Helgesson och Adrian Schultheiss gäller nu närmast Nordics 2009 i Malmö den 6 - 8 februari där de fem nordiska länderna tävlar mot varandra.
- Vi ser fram emot spännande tävlingar på Nordics i Malmö som börjar på fredag , säger Carina Skoog.

För mer information, kontakta gärna:
Carina Skoog, sportchef, Svenska Konståkningsförbundet,
mobil:070 - 444 16 90, e-post: carina.skoog@konstakning.rf.se
Ingrid Kyllerstedt, kommunikatör, Svenska Konståkningsförbundet, mobil: 070-29 39 534,
e-post:ingrid.kyllerstedt@konstakning.rf.se
För information om förbundet:
Per Adler, generalsekreterare, Svenska Konståkningsförbundet, mobil: 070-578 79 35,
e - post: per.adler@konstakning.rf.se
Svenska Konståkningsförbundets hemsida: www.skatesweden.se
VMs hemsida: http://www.isuworlds2009.com/
Om du vill få information om medieackreditering till Nordics 2009, kontakta gärna Ingrid Kyllerstedt.

Relaterat innehåll