Revansch för Helgesson i Elitseriefinalen

Revansch för Helgesson i Elitseriefinalen

Hon stod på benen och fick inga tidsfel, Elitseriefinalen i Uddevalla blev en liten revansch för Viktoria Helgesson efter den snöpliga elfteplatsen i VM nyligen. Segersiffran 160,79 poäng var riktigt bra.

Fyra rena tripplar, två dubbel axel och som vanligt ljuvliga steg och presentation i världsklass. Viktoria Helgesson  från Tibro KK gjorde ett riktigt bra åk under friåkningen av Elitseriefinalen, och tog guldet överlägset.

Under VM i Nice i förra helgen föll Helgesson olyckligt i friåkningens slutskede, och fick dessutom ett onödigt tidsfel när hon avslutade programmet på 4 minuter och 11 sekunder, en sekund över maxgränsen. Det avdraget kostade henne en placering bland topp tio, vilket hade gett Sverige två deltagare till VM 2013.

Bakom Viktoria lyckades Isabelle Olsson, Mörrums KK, bli tvåa i friåkningen och ge Joshi Helgesson (Tibro KK) en rejäl match om silvret. Till slut höll dock Joshi undan i totalresultatet (132,51 poäng) tack vare försprång från kortprogrammet, och Isabelle blev trea med 130,91 poäng.

OS-deltagaren och tidigare VM-nian Adrian Schultheiss (Lerums KK) vann herrtävlingen överlägset efter 171,55 poäng. Detta var hans första tävling på svensk mark efter den svåra ryggskadan som hållit honom borta från tävlan under nästan hela säsongen. Michael Neuman, Malmö KK  tog silver med 131,12 poäng och Mathias Andersson, Lerums KK fick nöja sig med brons på 127,80 poäng.

Här är alla resultat. Klicka på "result" i önskad kategori:

För mer info och kontakt:
Carina Skoog, sportchef Svenska Konståkningsförbundet: 070 - 444 16 90.