Regerande SM-mästarna, Viktoria och Joshi Helgesson, leder båda efter kortprogrammet under SM i Göteborg - idag är det dags för de manliga VM-kandidaternas kortprogram VM - kandidaten Viktoria Helgesson och hennes syster juniormästarinnan Joshi Helgesson, båda Tibro KK, visade efter kortprogrammet att de är i en klass för sig. Båda tävlar med den högsta svårighetsgraden. SM i konståkning inleddes igår med junior- och seniordamernas kortprogram samt juniorherrarnas kortprogram. Det blev en tävlingsdag med mer nervkittlande stämning än normalt eftersom årets mästerskap är ett genrep inför VM på hemmaplan 18 - 23 mars 2008. I den jättelika arenan lyckades många åkare mycket bra. Förutom systrarna Helgesson slog Bertil Skeppar, Luleå KK, personligt rekord under juniorherrarnas kortprogram. I dag åker herrarna sitt kortprogram där de två VM-kandidaterna Kristoffer Berntsson och Adrian Scultheiss kommer visa prov på sin dagsform. Den tredje VM-kandidaten, Alexander Majorov, kan på grund av en ryggskada inte delta i årets SM. Se Svenska Konståkningsförbundets hemsida www.skatesweden.se där det finns en länk till en särskild SM-sajt med hela resultatlistan, åkarpresentationer och hela programmet. 100 dagar kvar till VM Ett särskilt mediemöte arrangeras efter herrarnas och damernas avgörande friåkning imorgon söndag 9 december kl 16.30 på Scandinavium i Göteborg. Då meddelas nyheter om VM samt vilka svenska åkare som kommer få tävla på EM i Zagreb i Kroatien i januari 2008. VM-sajten nås också via www.skatesweden.se För mer information är du välkommen att kontakta: Ingrid Kyllerstedt, Svenska Konståkningsförbundets kommunikatör, 070-29 39 534 Carina Skoog, Svenska Konståkningsförbundets sportchef, 070- 444 16 90 Tussan Rix, Svenska Konståkningsförbundets VM -general, 0708- 68 11 64