Majorov klar för VM

Majorov klar för VM

Svenska konståkningsförbundet har nu utsett Nikolaj Majorov att representera Sverige i herrklassen på VM. Mästerskapen hålls på hemmaplan i Ericsson Globe i Stockholm den 22 till 28 mars.

- Nikolaj fortsätter att kontinuerligt förbättra sina resultat och visade tidigt på säsongen att han är att räkna med. Så det känns väldigt roligt att han ska få tävla för Sverige i VM, säger Anna Burwall, sportchef på Svenska Konståkningsförbundet.

På grund av pandemin har många tävlingar blivit inställda denna säsong. Därför blir VM i Stockholm en ännu större höjdpunkt än vanligt.

Nikolaj Majorov fick sitt internationella seniorgenombrott under säsongen 2019/2020, då han kom på 15:e plats under EM. Han är också regerande svensk mästare och har med besked visat att han vill bli nästa stora svenska konståkningsnamn, precis som storebror Alexander Majorov har varit.

- VM-uttagning av damerna kommer att ske efter de internationella tävlingarna i Tallin i helgen och i Haag som är veckan efter. Vi hoppas även att tvillingparet Greta och John Crafoord som jagar poäng kan kvala in till paråkningen i VM.

Nikolaj Majorov

Födelsedatum: 18 augusti 2000
Klubb: Luleå KK
Längd: 175 cm
Började åka: vid två års ålder
Ingår i: Svenska Konståkningslandslaget.
Tränare: Pappa Alexander (Sr), mamma Irina, storebror Alexander
Koreograf: