Landslagsläger i konståkning

Landslagsläger i konståkning

I helgen är det dags för säsongsupptakten för det svenska landslaget i konståkning. Under fyra intensiva dagar kommer landslagsåkarna, med bland andra systrarna Joshi och Viktoria Helgesson, Alexander Majorov och Adrian Schultheiss, bland annnat att utvärderas av internationella domare och delta i teoripass.

Höstens landslagssamling för det svenska landslaget i singel och par i konståkning går i Enköping den 26-29 augusti. Truppen, med sexton åkare och sina tränare, kommer under fyra dagar att ladda inför årets säsong. Bland deltagarna finns till exempel VM-åkarna på herr- och damsidan: Alexander Majorov, Adrian Schultheiss samt Joshi och Viktoria Helgesson.

På programmet står teori för både åkare och tränare, rörelseanalyser och utvärdering av åkarnas individuella program. Åkarna kommer att genomföra sina kort- och friåkningsprogram, som sedan utvärderas individuellt. Två av Sveriges mest meriterade internationella domare, Katarina Henriksson och Mona Jonsson, och den tyska domaren Sissy Krick, kommer att finnas på plats i Enköping.

– Dessa tre har en stor och mycket lång erfarenhet av att döma världens bästa åkare och har genom åren dömt GP-tävlingar, EM, VM och OS. Deras synpunkter väger naturligtvis tungt och är värdefulla i våra åkares utveckling och satsning, förklarar Carina Skoog, Svenska Konståkningsförbundets sportchef.

Landslagslägret avslutas med dansträning som leds av Roman Romanski från Svenska Balettskolan i Göteborg.

– Detta landslagsläger bidrar till att åkarna kommer att bli mycket väl förberedda inför sina första tävlingar. Josefine Taljegård samt paret Richard och Michelle Lundberg är först ut, då de tävlar på JGP i Riga den 31 augusti, säger Carina Skoog.

Deltagare landslagslägret den 26-29 augusti 2011 i Enköping:

Landslagskandidater, singel
Rebecka Emanuelsson, Drevvikens Konståkningsakademi
Josefin Taljegård, Göteborgs KK
Linnea Mellgren, Enköpings KK
Angelica Olsson, Mörrums KK
Isabelle Olsson, Mörrums KK
Joshi Helgesson, Tibro KK
Viktoria Helgesson, Tibro KK
Alexander Majorov, Luleå KK
Adrian Schultheiss, Göteborgs KK
Ondrej Spiegl, Eskilstuna IK Konståkning