Konståkningen får sin egen elitserie

Konståkningen får sin egen elitserie

Nu får konståkningen sin egen elitserie! 14 omgångar, en final och minst 100 000 kronor i prispengar ska göra att Sveriges främsta åkare kan lägga upp en vettig tävlingsplanering och toppa formen inför internationella tävlingar.

- Äntligen får våra elitåkare möjlighet att planera sin tävlingssäsong på ett bra sätt! Målet med elitserien är att skapa en trygghet i tävlandet på hemmaplan, samt öka konkurrensen och sporra åkarna att prestera sitt bästa i såväl nationella som internationella tävlingar, förklarar Camilla Fredman, projektledare för elitserien på Svenska Konståkningsförbundet.

Kristoffer Berntsson, landslagsåkare från Göteborg, är lika positiv:

- Faller elitserien väl ut kan den bli ett lyft för svensk konståkning! Att de bästa i Sverige får tävla mot varandra är utvecklande - konkurrens sporrar. Jag önskar att det funnits något liknande när jag växte upp och jag hoppas att jag kan delta i någon av tävlingarna.

Första årets elitserie består av 14 omgångar och en final, i Örebro, den 9-11 april 2010. Finalen kommer att innehålla någon, eller några, internationella åkare för att öka konkurrensen ytterligare. Vem, eller vilka det blir, presenteras längre fram.

Elitserien kommer att innehålla ett drygt 60-tal åkare, fördelade på åtta klasser: Damer, Flickjunior, Flickor 15, Flickor 13, Herrar, Herrjunior, Herrar 15 och Herrar 13.

Elitserien kommer att fungera som kval till SM, som arrangeras i Linköping 16-20 december. Ett kvalstreck dras efter tio elitserieomgångar, där åkarna får tillgodoräkna sig de tre bästa tävlingsresultaten enligt ett rankingsystem. Landslagsstjärnorna, såsom systrarna Joshi och Viktoria Helgesson (bilden) kvalificerar sig direkt till SM tack vare wild cards.

Ytterligare ett streck dras efter den 14:e och sista omgången. De bästa åkarna i varje klass kvalificerar sig till elitseriefinalen i Örebro efter rankingpoäng.

- Vi har säkrat upp emot 100 000 kronor i prispengar, varav 15 000 går till segraren i finalen. Målet är att höja prissumman ytterligare tack vare sponsor till elitserien, berättar Per Adler, generalsekreterare på Svenska Konståkningsförbundet.

Hela elitserieprogrammet 2009-2010:

Omgång 1: Sundsvall, 3-4 okt (herr- och pojkklasser, dam- och flickklasser)
Omgång 2: Halmstad, 3-4 okt (dam- och flickklasser)
Omgång 3: Kungsbacka, 10-11 okt (dam- och flickklasser)
Omgång 4: Uppsala, 10-11 okt (herr- och pojkklasser, dam- och flickklasser)
Omgång 5: Österåker, 17-18 okt (dam- och flickklasser samt isdanscup och paråkningscup)
Omgång 6: Tibro, 24-25 okt (dam- och flickklasser)
Omgång 7: Uddevalla, 31 okt-1 nov (herr- och pojkklasser, dam- och flickklasser)
Omgång 8: Borlänge, 31 okt-1 nov (dam- och flickklasser)
Omgång 9: Landvetter, 7-8 nov (herr- och pojkklasser, dam- och flickklasser)
Omgång 10: Tyresö, 7-8 nov (dam- och flickklasser samt isdanscup och paråkningscup)

Omgång 11: Linköping, 16-17 jan (herr- och pojkklasser, dam- och flickklasser)
Omgång 12: Malmö, 30-31 jan (dam- och flickklasser samt isdanscup och paråkningscup)
Omgång 13: Göteborg, 6-7 feb (herr- och pojkklasser, dam- och flickklasser)
Omgång 14: Trollhättan, 6-7 feb (dam- och flickklasser)

Final: Örebro, 9-11 april (dock ej isdanscup eller paråkningscup)

Varje deltagare i elitserien garanteras att bli erbjuden fyra tävlingar på hösten och två på våren. Förbundet tilldelar åkarna tävlingstillfällen. Åkarna kan inte byta tävlingstillfälle. Om åkarna avstår från något eller flera tävlingstillfällen, oavsett orsak, kommer dessa inte att ersättas med annat tävlingstillfälle.