Joshi Helgesson bästa svenska i konståknings-VM

Joshi Helgesson bästa svenska i konståknings-VM

Joshi Helgesson avslutade sin VM-debut med att slå sitt säsongsbästa i friåkningen och slutade på en 15:e plats i dagens final i konståknings-VM. Storasyster Viktoria Helgesson tog revansch från det korta programmet och klättrade sju placeringar.

Inför dagens final hade VM-debutanten Joshi Helgesson presterat fina åk både i kvalet och på det korta programmet och efter gårdagens åk låg hon på 16:e plats. Joshi Helgesson, med sin karakteristiska spralliga och glada stil, inledde finalåket lite darrigt och föll på sin trippel Lutz. Efter att sedan ha genomfört en bra kombination kom hon alltmer in i åket och genomförde därefter resterande programmet på ett fint sätt.

Joshi Helgessons poäng för friåkningen, 98,83, visade på ett nytt säsongsbästa för Tibro-åkaren och totalpoängen 149,08 räckte till en 15:e plats.

– Det kändes jättebra i dag och jag gjorde verkligen allt jag kunde. Eftersom jag har varit här ända sedan i lördags blev det en lång vecka. Det var bra att jag hade en dag ledig efter kvalet för benen var pigga i dag, berättar Joshi Helgesson till Skatesweden.se och säger att hon känner sig nöjd med årets säsong.

– Jag har haft några tävlingar där jag åkt nästan felfria program och under året har jag hela tiden fortsatt att utvecklas. Så nu är jag laddad inför nästa säsong.

Storasyster Viktoria Helgesson tog sig vidare till finalen som sista åkare och var revanschsugen när hon gav sig ut på isen som tredje åkare i finalen. I dagens friåkning presterade Viktoria Helgesson bättre och med en totalpoäng på 142,52 avancerade hon sju placeringar och slutade på 17:e plats.

– Jag åkte mycket bättre i dag men jag är fortfarande besviken. Hade jag haft ett bra kortprogram i ryggen, hade jag nog varit mer nöjd med dagens åk. Jag tror jag hade lite tvekan kvar från igår, säger Viktoria Helgesson, till Skatesweden.se.

Imorgon åker båda systrarna hem från Moskva och har en veckas semester att se fram emot innan de sätter igång med försäsongsträningen. Den 17 maj är det dags för landslagsläger.

Japanskan Miki Ando tog hem guldmedaljen med sina 195,79 poäng, en dryg poäng före koreanskan Yuna Kim. Bronsmedaljen gick till italienskan Carolina Kostner.

I och med svenskornas resultat i Moskva har Sverige en plats till förfogande på nästa års VM.

För mer information, kontakta:
Carina Skoog, sportchef Svenska Konståkningsförbundet, 0704-441690