Josefin Taljegård vidare i final i konståknings-VM

Josefin Taljegård vidare i final i konståknings-VM

Josefin Taljegårds VM-debut i konståkning gav inte bara ett personbästa utan också en finalplats till det långa programmet på fredag. Josefin slutade som nummer 15 i det inledande kortprogrammet.

– Det var så kul att åka! Jag njöt varje sekund och vill inte att det skulle ta slut. Alla mina moment satt och jag är så lycklig, säger Josefin Taljegård.

Josefin Taljegård blir den 25:e svenska kvinnan som går vidare till det långa programmet i ett VM sedan 1913 (se samtliga finalister här). Programmet hon ska åka på fredag är inspirerat av filmen Joker med skådespelaren Joaquin Phoenix.

– Det är ett dramatiskt och mystiskt program där jag får spela ut hela mitt register. Att få köra detta program känns som en seger i sig och jag ska bara ut på isen och njuta, säger Josefin Taljegård.

Damernas långa program inleds på fredag kl 18:00. Josefin går ut som nummer 10 och kliver ut på isen kl 19:25.

Digital intervju med Josefin Taljegård på fredag
Direkt efter åket (ca kl 19:34) svarar Josefin på frågor via en länk från Mixed Zone på arenan. Denna länk finns tillgänglig för ackrediterad media. För övriga intresserade medier - kontakta press@skatesweden.se.

Josefin finns även tillgänglig för enskilda intervjuer kl 19:50 och 20:10 samt efter 22:00 under fredagen.

För anmälan och intervjuförfrågan skicka ett mail till press@skatesweden.se

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Relaterat innehåll