Svenska EM-truppen: Andreas Nordebäck, Greta Crafoord/John Crafoord och Josefin Taljegård

Imorgon startar EM i konståkning med tre debutanter i den svenska EM-truppen

Imorgon inleds EM i konståkning i finska Esbo. Sverige representeras av Andreas Nordebäck, Josefin Taljegård samt paråkarna Greta och John Crafoord. För Nordebäck och syskonparet Crafoord blir EM 2023 karriärernas första seniormästerskap. Taljegård gör sin andra EM-start i Esbo.

- Fantastiskt roligt att vi har en så stor EM-trupp i år med representation i tre olika discipliner. Sist vi hade det var på EM i Moskva 2018 då vi förutom åkare i herr- och damklass även hade ett isdanspar med, säger Anna Burwall, sportchef Svenska Konståkningsförbundet.

EM avgörs i år i finska Esbo med start på onsdagen då paråkningens och herrarnas kortprogram avgörs. Först ut av EM-debutanterna är syskonparet Greta och John Crafoord som efter förra säsongens skadeuppehåll i höstas gjorde comeback.

- Greta och John har under hösten visat att de är tillbaka efter Gretas allvarliga knäskada. Att de tagit sig tillbaka så fort är imponerande men det är framför allt hur de kommit tillbaka som imponerar mest. De har tagit det steg för steg utan att påskynda processen och riskera bakslag. De har samtidigt hela tiden utvecklats både tekniskt och presentationsmässigt och det ska bli spännande att se hur långt det räcker här på EM.

Nyblivne svenske mästaren Andreas Nordebäck har en stark höst bakom sig med medalj på tre internationella tävlingar och en femtonde plats i världsrankingen denna säsong. EM i Esbo blir hans första seniormästerskap.

- Denna säsong tog Andreas klivet upp till senior och han har under hösten visat att han vill vara med och fajtas om de högre placeringarna även internationellt, och att han har kapaciteten att göra just det. Han har tagit stora kliv i sin utveckling framför allt när det gäller presentationsbiten. På EM handlar det om att sätta de tekniska elementen för att säkra en finalplats bland de 24 bästa åkarna efter kortprogrammet. Om allt sitter är en plats topp-10 inom räckhåll!

- För alla tre som nu debuterar handlar EM-starten också om att samla på sig värdefull erfarenhet för kommande mästerskap.

Sist ut på EM-isen av de svenska åkarna är Josefin Taljegård som fick sitt internationella genombrott när hon gjorde mästerskapsdebut under VM 2021 i Stockholm och kom på 15:e plats.

- Josefin har lite mer rutin än de andra i truppen och kliver in i mästerskapet med flera starter i ett seniormästerskap. Hon har sedan debuten 2021 blivit en publikfavorit mycket tack vare hennes stora styrkor som är presentation och uttryck. Sätter hon sina tekniska element kan hon definitivt förbättra 14:e platsen från föregående säsongs EM. Det ska bli roligt att se henne på isen i Esbo.

Hålltider EM 2023 för de svenska deltagarna (lokal tid)

Onsdag 25 januari
        13:15 Paråkning kortprogram (Greta Crafoord/John Crafoord)
        17:40 Herrar kortprogram (Andreas Nordebäck)

Torsdag 26 januari
        13:35 Damer kortprogram (Josefin Taljegård)
        19:25 Final - Par friåkning (Greta Crafoord/John Crafoord)

Fredag 27 januari
        18:00 Final - Herrar friåkning (Andreas Nordebäck)

Lördag 28 januari
        13:00 Final – Damer friåkning (Josefin Taljegård)

Så följer du EM 2023

Läs mer om de svenska åkarna i EM-truppen

Regioner

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Relaterat innehåll