Idag invigs VM i teamåkning i Göteborg

Idag invigs VM i teamåkning i Göteborg

Årets stora konståkningshändelse, VM i teamåkning, inleds med invigning idag. De svenska medaljförhoppningarna är stora under mästerskapet, som pågår torsdag till lördag i Scandinavium.

Flerfaldiga världsmästarna Team Surprise är revanschsugna efter förra året snöpliga fjärdeplats. Den säsongen färgades dessutom av ett generationsskifte, så målsättningen i år är högre.

- Om vi sätter våra åk kan jag inte se att vi kan missa guldet, säger Hanna Andersson, lagkapten i Team Surprise, efter lagets första VM-träning.

Det andra svenska laget, Team Boomerang, kom på 8:e plats förra året.

- Vår förhoppning är att de ska avancera, säger Katarina Henriksson, ordförande för organisationskommittén.

Teamåkning, eller Synchronized skating som det heter på engelska, är en gren inom konståkningen där lag om 16 åkare tävlar mot varandra genom att i hög fart utföra avancerade formationer till musik på is. Sverige har länge varit en stormakt inom den snabbt växande grenen. Inte mindre än fem gånger har Team Surprise tagit guld i VM, senast 2007.

Det kommer inte bli någon presskonferens klockan 18.45 vilket tidigare meddelats. Men all media är välkommen till lagens träningar under dagen, och till den stora invigningen klockan 19.30. Där kommer bland annat Sveriges stora konståkningsstjärna Viktoria Helgesson att uppträda.

För mer information:
Anna Norén, presschef team-VM: 0760 10 05 75