EM-hoppen i konståkning laddar på hemmaplan

EM-hoppen i konståkning laddar på hemmaplan

EM i Bern, 26-29 januari, närmar sig med stormsteg och Sveriges tre hopp, Viktoria Helgesson, Kristoffer Berntsson och Adrian Schultheiss laddar för fullt på hemmaplan.

- Programmen börjar sitta bättre och bättre, säger Kristoffer Berntsson till konståkningsportalen Skatesweden.se.

15:e plats förra året var inte vad Kristoffer Berntsson, som har en sjunde plats från 2008 som bästa resultat på EM, hade hoppats på. Nu tar han ny sats:

- Jag siktar på att göra mitt bästa EM hittills! Jag laddar upp hemma och tränar som vanligt in i det sista. Ska det hända handlar det om helheten, och därför känns det bra att programmen börjar sitta bättre och bättre, hälsar Kristoffer Berntsson från Göteborg.

Viktoria Helgesson finns på plats hemma i västgötska Tibro, orten som förutom konståkningssystrarna Viktoria och Joshi Helgesson, även fostrat bland andra tennisstjärnan Robin Söderling.

- Jag drar ned lite på träningsmängden, ju närmare EM jag kommer. Mitt mål är att åka två felfria program. Jag vill inte sätta upp något placeringsmål, eftersom jag bara kan påverka det jag gör, men det vore fint med poängrekord, säger Viktoria Helgessons.

Det skulle i hennes fall innebära över 165,18 poäng, som hon uppnådde på SM i Linköping, i december 2009.

Adrian Schultheiss kom tolva på EM förra året. Hans bästa placering är sexa, 2008. Schultheiss tränar också hemma i Göteborg, och nu med två nya tränare: Joanna Dahlstrand och Maria Bergqvist.

Vill du de svenska stjärnorna live har du chansen den 2 april på Ericsson Globe i Stockholm, då alla tre deltar i konståkningsshowen Stockholm Ice. Förra årets succé får alltså en uppföljning. Läs mer under länken.

För mer information, kontakta:

- Carina Skoog, sportchef på Svenska Konståkningsförbundet, 0704-44 16 90, carina.skoog@konstakning.rf.se