Elitseriefinalen blir Kristoffer Berntssons sista tävling i karriären

Elitseriefinalen blir Kristoffer Berntssons sista tävling i karriären

I lördags uppträdde Kristoffer Berntsson på Stockholm Ice. På lördag står han åter på isen igen. Då i Elitseriefinalen i Halmstad, som blir hans sista tävling.

När Skatesweden.se får tag på Kristoffer Berntsson är han på jakt efter istid den här veckan, då Landvetter ishall har stängt. På lördag åker han till Halmstad för att tävla i Elitseriefinalen som går i Halmstad Arena. För några veckor sedan flaggade Kristoffer Berntsson för att han inte kommer göra någon ytterligare satsning inför stora mästerskap.

– Jag kommer att fortsätta träna, men inte på samma sätt som tidigare. Jag har inte längre någon målsättning att tävla på den nivå som jag hittills har gjort. Elitseriefinalen blir min sista tävling för året, antagligen för alltid, säger Kristoffer Berntsson och förklarar att det är ett beslut han funderat på under en längre tid.

– Jag har smält det här nu och känner mig trygg i beslutet. I konståkning på elitnivå är det allt eller inget som gäller.

Elitseriefinalen invigs på fredag, men seniorerna åker inte sitt korta program förrän på lördag kväll innan det sedan är dags för friåkningen på söndag eftermiddag.

– Jag vill självklart vinna men det kommer nog inte bli lika stor fokus på resultatet som vanligt. Jag hoppas framför allt att jag får en kul och skön avslutning på säsongen. Utöver det tror jag att det kommer kännas precis som vanligt, säger Kristoffer Berntsson, som på måndag firar säsongsavslutningen med att gå till jobbet.

– Det kommer givetvis bli lite lugnare här framöver och jag kommer få mer tid till att göra annat. Vad exakt det är, det får jag se.

Kristoffer Berntsson är reserv till VM, som går i Moskva 24 april-1 maj, och kommer därför att fortsätta träna i ytterligare några veckor efter Elitseriefinalen. Men först siktar Kristoffer Berntsson alltså på att vinna ännu en tävling…

I samband med prisutdelningen av Elitseriefinalen kommer Kristoffer Berntsson att få utmärkelsen Stor Grabb. Förbundsstyrelsen har beslutat att tilldela Kristoffer Berntsson Stor Grabb, då han genom framskjutna placeringar på internationella mästerskap och GP har samlat ihop tillräckligt med poäng för att få utmärkelsen.

Elitseriefinalen i Halmstad kan även stoltsera med två VM-deltagare: Systrarna Viktoria och Joshi Helgesson från Tibro. Storasyster Viktoria har tre VM-starter i bagaget (2008: 18:e, 2009: 27:e och 2010: 10:e plats), medan det är VM-debut för Joshi i seniorsammanhang.

Förutsättningarna har varit lite annorlunda i uppladdningen den här gången. VM skulle ha arrangerats i Tokyo i slutet av mars, men på grund av jordbävningen har den flyttats till Moskva 24 april-1 maj.

För mer information om Elitseriefinalen kontakta:
Camilla Fredman, tävlingsansvarig Elitseriefinalen, 0702-788156 eller camilla.fredman@konstakning.rf.se

För mer information om bland annat schema och deltagare besök: http://www5.idrottonline.se/HalmstadsKK-Konstakning/Elitseriefinalen2010-2011/