Beskedet om EM-arrangör 2014 dröjer till oktober

Sverige har ansökt om att få arrangera EM i konståkning 2014. Beskedet från Internationella skridskoförbundet ISU om vem som får arrangera EM under OS-året skulle ha kommit före midsommar, men dröjer nu till mitten av oktober.

- Vi anser att vi har goda chanser. Dels är vi en nation på frammarsch, dels har vi genom åren visat att vi är en bra arrangör av stora mästerskap och event, säger Per Adler, generalsekreterare i Svenska Konståkningsförbundet, vilka står bakom ansökan tillsammans med  Stockholm Globe Arenas och Stockholm Visitors Board.

Höga förhoppningar
EM i Malmö 2003 och VM i Göteborg 2008 blev framgångar publikt, sportsligt för konståkningen och ekonomiskt. Lägg därtill att Sverige och Göteborg tilldelats VM i Teamåkning i april 2012. Förhoppningarna i konståkningskretsar är därför höga om att få ytterligare ett stort mästerskap 2014, den här gången i så fall i Ericsson Globe i Stockholm.

- Sverige har ett gott renommé som arrangör av stora mästerskap. Dessutom arrangerar vi konståkningsshowen Stockholm Ice med framgång, säger Per Adler till Svenska Konståkningsförbundets hemsida skatesweden.se och fortsätter:

- Men konkurrensen är stenhård, inte minst för att det är OS-år. Fler länder är intresserade av att arrangera eftersom det är stort fokus på EM under ett OS-år.  Total har nio länder sökt denna gång. Alla de bästa åkarna kommer och intresset för konståkning är på topp, vilket skapar förutsättningar för stor publik, många TV-tittare och god ekonomi.

I mitten av oktober får vi veta om det blir till Ericsson Globe, Stockholm och Sverige, som världens ögon kommer att riktas i slutet av januari 2014, eller om det blir någon annanstans.

För mer information, kontakta:
- Per Adler, generalsekreterare Svenska Konståkningsförbundet, tel. 08-699 64 25