Anita Östlund och Nikolaj Majorov uttagna till VM i konståkning 2020

Anita Östlund och Nikolaj Majorov uttagna till VM i konståkning 2020

Uttagningen till VM i konståkning är klar. Anita Östlund och Nikolaj Majorov är av Svenska Konståkningsförbundets Internationella kommitté utsedda att representera Sverige i dam- respektive herrklassen. Mästerskapet hålls i Montréal, Kanada, 16–22 mars 2020.

– Svenska Konståkningsförbundet är mycket stolta över att utse Anita Östlund och Nikolaj Majorov som de idrottare som representerar Sverige vid VM 2020. Båda åkarna har kontinuerligt förbättrat sina resultat, både nationellt och internationellt under säsongen, och kommer att tävla med stolthet vid VM, säger Scott Rachuk, sportchef, Svenska Konståkningsförbundet.

Anita Östlund är 18 år och tränar för Andrea Dohány och Aksana Jolkin i Landvetter Konståkningsklubb. Anita vann sitt andra svenska mästerskap i Ulricehamn 12–15 december 2019 med en stark prestation under hela tävlingen. Hon representerade Svenska Konståkningsförbundet i EM 2020 där hon placerade sig på en 18:e plats. VM 2020 kommer att bli Anitas tredje världsmästerskap under sin karriär.

Nikolaj Majorov är 19 år och tränar för Irina Majorova och Alexander Majorov Sr. i Luleå Konståkningsklubb. Nikolaj tog sitt första SM-guld vid svenska mästerskapen i Ulricehamn 2019 och deltog i sitt andra raka EM i januari 2020, där han placerade sig på en 15:e plats. För Nikolaj, som 2020 även deltar i JVM i Tallinn, Estland, innebär VM 2020 Nikolajs debut på ett seniort världsmästerskap.

Fakta VM 2020
Vad: VM i konståkning
Var: Montréal, Kanada
När: 16–22 mars 2020

Svenska deltagare
Dam: Anita Östlund
Herr: Nikolaj Majorov

ISU tävlingsida: https://isu.org/figure-skating/events/figure-skati...
​Läs mer om våra svenska åkare på skatesweden.se

Mästerskapssäsongen 2019/2020
SM i synkroniserad konståkning i Göteborg, 22–23 februari
​JVM i singel, par och isdans i Tallinn, Estland, 2–8 mars
​JVM i synkroniserad konståkning i Nottingham, Storbritannien, 13–15 mars
​VM i singel, par och isdans i Montréal, Kanada, 16–22 mars
​VM i synkroniserad konståkning i Lake Placid, USA, 3–5 april

VM 2021 i Stockholm
Nästa stora internationella mästerskap på hemmaplan är VM i konståkning 2021 då Sverige och Stockholm står värd för mästerskapet. Läs mer här.