Välkomna till HUND2008

Välkomna till HUND2008

Till helgen kommer över 6 000 hundar till Stockholmsmässan för att delta på HUND2008. Utställningen är Sveriges största och den givna avslutningen på utställningsåret. Det kommer 266 raser och till de största raserna hör chihuahua med sammanlagt 180 anmälda hundar, pudel med 132 anmälda hundar och dvärgschnauzer med 132 hundar. Hundar från sammanlagt 12 länder samlas i Stockholm, bland annat från Ryssland, Holland, Storbritannien och USA. I år är domarkåren hämtad från de nordiska länderna då temat för utställningen är Norden.

Utöver utställningen, där hundarna bedöms exteriört, kommer det bli tävlingar i agility, lydnad och freestyle samt svenska mästerskap i junior handling.

På rasklubbstorget finns chansen att stifta närmare bekantskap med omkring 140 raser och rasvarianter. Det är ett bra tillfälle för den som tänker skaffa hund att se många raser på riktigt och kunna fråga erfarna ägare. Det kommer även att bli en rasparad en gång per dag klockan 12.00 både lördag och söndag i finalringen där raserna från rastorget presenteras.

Barbro Börjessons nya film Hundägarproblem som producerats av Svenska Kennelklubben kommer premiärvisas på HUND2008 11.30 på lördagen. Barbro kommer även att finnas tillgänglig för intervjuer och fotografering i samband med visningen på lördag och söndag.

HUND2008 är inte bara en stor hundutställning, det är också den största tillbehörsmässan för hundar i Norden. I år finns det omkring 130 företagsmontrar där man kan köpa det mesta i hundväg. Perfekt julklappsshopping för hundägaren! SKK har också valpar till salu - i form av mjukishundar som gärna vill ha en ägare till jul. Naturligtvis levereras valpen med friskintyg och köpeavtal!

Årets Polishund, Årets Narkotikasökhund, Årets Bragdhund samt Årets Uppfödare kommer att få ta emot pris under utställningsdagarna. Information om Årets Narkotikasökhund, Årets Polishund och Årets Bragdhund finns att läsa i tidigare pressmeddelande.

Svenska Kennelklubben och Stockholms Kennelklubb kommer på HUND2008 aktivt arbeta för ett smällarförbud inom projektet Smällarupproret, bland annat med monter och föredrag.

Under helgen bemannar vi Stockholmsmässans presscenter dit press, teve, radio och webb är välkomna från 08.00. Ackreditera er i förväg på www.skk.se eller direkt till Stockholmsmässan, www.stofair.se. Presslegitimation alternativt intyg från uppdragsgivare krävs för att få tillgång till mässans presscenter.

Resultat kommer att läggas ut fortlöpande på SKKs webbplats, www.skk.se, där också högupplösta bilder finns att hämta. Pressmeddelande med resultat skickas på söndag kväll.

Mer information om vad som händer på HUND2008 finner du på www.skk.se.

Hans Rosenberg pressansvarig, Svenska Kennelklubben
Telefon 08-795 30 18 Mobil 070-583 83 32 E-post hans.rosenberg@skk.se Ulf Uddman vd, Svenska Kennelklubben
Telefon 08-795 30 10 Mobil 070-752 36 30 E-post  ulf.uddman@skk.se

Lördagen 6 och söndagen 7 december:
Stockholmsmässans Presscenter Telefon 08-749 42 86