Kvarts miljon till assistanshundar

Svenska Kennelklubben har genom Assistanshundsfonden i år kunnat dela ut en kvarts miljon fördelat på 30 nya assistanshundsförare. Totalt har 1,2 miljoner kronor delats ut från fonden sedan den startades 2004. Pengarna har kommit från biljettintäkter från SKKs stora decemberutställning, intäkter från lotteriförsäljning samt gåvor och donationer från privatpersoner och organisationer. Bland annat skänkte gratulanter 25 000 kronor i samband med vd Ulf Uddmans 50-årsdag 2007. Svenska Kennelklubben är mycket tacksamma för de pengar som skänkts till fonden och har också med glädje skänkt centrala medel till fonden för att assistanshundsverksamheten skulle komma igång på allvar i landet. Men nu tycker Svenska Kennelklubbens vd Ulf Uddman att det är dags för samhället att kliva in och ta ansvar för verksamheten på samma sätt som man gör för synskadade. – Det borde inte vara någon skillnad om man är blind eller döv vad gäller rätten till hjälpmedel, säger Ulf Uddman. – Det är heller inte rimligt att de som har andra funktionshinder än synskador ska behöva förlita sig på allmosor från ideella organisationer för att kunna få ett hjälpmedel som förbättrar deras vardag så markant, fortsätter Ulf Uddman. Många personer med funktionshinder har små inkomster beroende på att de till exempel är sjukpensionerade och för dem är ekonomiskt stöd därför av extra stor vikt. För totalt 2,5 miljoner kronor har Svenska Kennelklubben tillsammans med Service- och Signalhundsförbundet och Föreningen Nordiska Assistanshundar kunnat utbilda omkring 100 assistanshundar som givit sina funktionshindrade ägare och deras familjer en väsentligt förbättrad livskvalitet. I Service- och Signalhundsförbundet, en av de två organisationer som organiserar assistanshundsverksamheten, har man räknat efter och konstaterat inte mindre än 54 funktionshinder där hunden kunnat hjälpa till. – Det är bara fantasin som sätter gränser för vad hunden kan hjälpa människan med, menar Ulf Uddman. På Socialdepartementet pågår ett internt arbete med frågan och målsättningen är att lägga ett förslag till budgetpropositionen hösten 2008. Flera motioner i Riksdagen har också tagit upp frågan om det inte är dags att assistanshundar ska räknas som handikapphjälpmedel. – Jag hoppas att det denna gång blir allvar och inte bara en massa prat, säger Ulf Uddman.