En miljon till assistanshundar – SKKs fond ger funktionshindrade nya möjligheter

För tredje året i rad delar Svenska Kennelklubben ut medel ur Assistanshundsfonden till personer med funktionshinder som vill utbilda en hund till assistanshund. I år delades 360 000 kronor ut till 32 ekipage. Sammanlagt har Svenska Kennelklubben delat ut drygt 1 miljon kronor till 70-talet ekipage under de tre år som fonden funnits. Svenska Kennelklubben drog igång insamlingen till Assistanshundsfonden 2004 för att fler personer med funktionshinder ska få hjälp i vardagen av en hund. SKK bidrar med stora delar av de medel som fonden förfogar över men även privatpersoner bidrar vilket är mycket glädjande. Samtidigt anser vi att det nu är hög tid att staten övertar finansieringen av denna verksamhet. Det kan inte vara rimligt att en ideell organisation ska stå för kostnaderna för ett hjälpmedel för vissa typer av funktionshinder. Medan ledarhundar för synskadade bekostas av staten får assistanshundarna i dag inte en krona i bidrag. Socialdepartementet utreder möjligheten att klassa assistanshundar som handikapphjälpmedel och utredningen ska vara klar i september. Förhoppningsvis kommer man fram till att assistanshunden är ett hjälpmedel som kan ge förbättrad livskvalitet för många med funktionshinder och att de ska jämställas med andra handikapphjälpmedel. Assistanshundar kallas de hundar som är tränade att hjälpa ägare som har funktionshinder av olika slag. De mest välkända är ledarhundarna som assisterar synskadade. Ledarhundar har använts sedan lång tid tillbaka men man har funnit allt fler användningsområden för hundar och nuförtiden finns också bland annat servicehundar, signalhundar, diabeteshundar och epilepsihundar. Dessa hundar är till stor hjälp för sina ägare och möjliggör ett normalt fungerande vardagsliv för många med funktionshinder. Assistanshundar utbildas i dagsläget av två ideella organisationer: Svenska Service- och Signalhundsförbundet och Föreningen Nordiska Assistanshundar. För information om organisationerna samt hjälp att komma i kontakt med personer som beviljats anslag ur Assistanshundsfonden kontakta: Ing-Britt Fogelberg, Svenska Service- och Signalhundsförbundet 0322-406 13, 0706-63 11 12 Åsa Tova Bergh, Föreningen Nordiska Assistanshundar 0622-300 12, 070-62 59 567 90-kontot upphört men insamlingen fortsätter Sedan den 31 december 2006 har SKK avslutat det 90-konto som använts för insamlingen till Assistanshundsfonden. Insamlingen har dock fortsatt till ett annat konto och alla de medel som kommer in är förstås fortfarande öronmärkta att oavkortat gå till assistanshundsverksamheten. För mer information kontakta: Hans Rosenberg, pressansvarig, Svenska Kennelklubben: 08-795 30 18 • 0705-83 83 32 • hans.rosenberg@skk.se Ulf Uddman vd, Svenska Kennelklubben: 08-795 30 10 • 070-752 36 30 • ulf.uddman@skk.se Lena Heimlén mediachef, Svenska Kennelklubben: 08-795 30 84 • 070-512 49 27 • lena.heimlén@skk.se