Världens största fäkttävling i värja för herrar

Världens största fäkttävling i värja för herrar

Fäkttävlingen Challenge Bernadotte startade 1977.

Hårt och intensivt arbete av ideellt arbetande svenska fäktledare och ungdomar har gett tävlingen en allt starkare ställning i internationell fäktning.

Omvärlden ser med respekt och förvåning på omfattningen av det ideella arbetet, som är grunden både till tävlingens och till Svenska Fäktförbundets utveckling.

Från och med 2011 är Challenge Bernadotte en av tre Grand Prix-tävlingar i världen för individuell herrvärja. Grand Prix-tävlingar är något mycket sällsynt i svenskt idrottsliv.

Framgången för tävlingen är något att vara stolt över. Men det är också viktigt att tillsammans med samarbetspartners ständigt utveckla tävlingen, då konkurrensen om Grand -Prixtävlingar är mycket hård.

I 2010 års upplaga av Challenge Bernadotte deltog 190 fäktare från 39 länder. Samtliga av de 32 högstrankade fäktarna i världen var med, ett svårslaget kvalitetsrekord. För 2011 räknar vi med ett motsvarande deltagande, då tävlingen är kvalificerande för OS.

Forex Bank AB är huvudsponsor för 2011 års tävling. Stockholms stad ger varje år ett uppskattat och nödvändigt marknadsföringsstöd. TISSOT gör stora insatser tillsammans med fäktningen både internationellt och i vårt land. Utan engagemanget från dessa och våra andra samarbetspartners skulle tävlingen inte kunna arrangeras.

Välkomna till Challenge Bernadotte – Stockholm Grand Prix 2011. För mera information om tävlingen kontakta undertecknad och gå även in på vår hemsida www.challengebernadotte.org

Lars Liljegren

Ordförande i Svenska Fäktförbundet