Jonathan Svensson gjorde en mycket stark insats genom att ta sig in bland de åtta bästa på fäkt-EM i Plovdiv. Foto: Luca Pagliericci, Bizziteam

Jonathan Svensson bäste svensk första dagen på fäktning-EM

Jonathan Svensson gjorde en av sina bästa tävlingar i karriären genom att ta sig till kvartsfinal vid fäkt-EM i Plovdiv. Placeringen innebär att han fått en lovande start på OS-kvalet. Visserligen förlorade han kvartsfinalen mot italienaren Davide di Veroli men placeringen innebär viktiga poäng på världsrankingen.

I matchen mot di Veroli hängde Jonathan med fram till mitten av matchtiden och hade till och med en ledning med två stötar i inledningen.

I andra perioden vände dock di Veroli och Jonathan var tvungen att blotta sig för att försöka ta tillbaka initiativet vilket di Veroli utnyttjade. Till slut vann italienaren 15-8.

Närmast väntar Europeiska Spelen i Krakow i slutet av juni med en individuell tävling och en lagtävling som är OS-kval i lag.

I det individuella kvalet till OS i Paris är VM i Milano i mitten av juli nästa viktiga tävling.

Imorgon avgörs EM-tävlingen i damvärja. Svenska deltagare är Emma Fransson, Sophie Engdahl och Elvira Mårtensson