Lotta Larsson, tidigare styrelseledamot och ordförande. Fortsatt aktiv i arbetsgruppen kring forskning.

Hur är det att vara aktiv i Svenska Downföreningen och sitta i riksstyrelsen?

När vi i valberedningen söker nya kandidater till riksstyrelsen får vi frågan ”hur är det att sitta i styrelsen?” De som kanske bäst kan svara på frågan är tidigare förtroendevalda. Därför har vi ställt frågan till några av dem.

Först ut är Lotta Larsson som satt i styrelsen under sex verksamhetsår 2007-2012, varav två år som ordförande. Lotta har fortsatt som aktiv i arbetsgruppen för forskning om Downs syndrom och skriver om ämnet på hemsidan.

Vad var mest givande med styrelseuppdraget?

-Att känna engagemanget i och för föreningen! Det märktes särskilt när jättemånga medlemmar kavlade upp ärmarna under 2007 för att rädda föreningen från ekonomiska problem som uppstått 2006. Föreningen behövde bygga en starkare organisation, vilket jag engagerade mig i. Jag medverkade också i skolgruppen och arbetsgruppen som uppgraderade hemsidan. Jag lärde mig jättemycket under mina år i styrelsen och lärde känna många människor. Det ger en stor trygghet.

Vad var mest utmanande?

-Vi hjälptes åt i styrelsen, så jag kan inte se att något var särskilt utmanande efter att föreningens skulder var betalade. Det finns saker som tog längre tid att genomföra än planerat, men man får anpassa kraven efter förmåga och resurser när man arbetar på ideell bas.

Vilket tips vill du ge till en person som funderar på att kandidera till styrelsen?

-Själv tyckte jag att det var bra att börja som suppleant för att lära mig. Det är mycket roligt att arbeta i en grupp med motiverade personer.

Har du haft någon nytta av dina erfarenheter från styrelsearbetet och som förtroendevald?

-Ja, det var verkligen givande att vara med i styrelsen. Man får många nya idéer och perspektiv på sin egen situation.

Om du är intresserad att medverka i riksstyrelsen eller som lekmannarevisor hör av dig till val@svenskadownforeningen.se.
Vänliga hälsningar, Hanna, Marita och Tord i valberedningen.