ROCKTOBERFEST - Svenska Downföreningen fyller 20 år!

ROCKTOBERFEST - Svenska Downföreningen fyller 20 år!

Svenska Downföreningen fyller 20 år!

2002 startade Svenska Downföreningen, vilket innebär att vi i år firar 20 år! Det firar vi med en stor fest, gratis och öppen för alla. Vi välkomnar till en familjedag fylld av aktiviteter och uppträdanden. Vid sidan av ett maffigt scenprogram bjuds på disco, pyssel och mycket annat.

När: 2 oktober 2022

Tid: Scenprogrammet kommer dra i gång kl 13 och vara ca 60 minuter. Utställningarna, disco och rum för skapande öppnar kl 11.

Var: Världskulturmuseet i Göteborg

Pris: Fri entré

MEDVERKANDE

Kulturlabbet – medverkar i den färgsprakande öppningsceremonin! Kulturlabbet är en daglig verksamhet för bild-, scen- och ordkonstnärer med intellektuella funktionsnedsättningar. Sedan 2001 har Kulturlabbet bidragit med att bredda, berika och fördjupa Göteborgs konstscen med foto- och konstutställningar, innovativ scenkonst, popmusik, textildesign och poesi.

Jessica Andersson – känd från Melodifestivalen som hon har deltagit i flera gånger och vann 2003 med gruppen Fame, deltog och vann Let´s Dance 2011, och nu aktuell med CROSSROADS – Symphonic Rock In Concert tillsammans med tre andra av av landets mest omtyckta musikalartister.

Danskompaniet Spinn – ett normbrytande danskompani som utmanar stereotyper kring vad dans är och kan vara. Från Spinn kommer dansarna Ida Häggström som har Downs syndrom och Hannah Karlsson uppträda.

Clara Branmark – 16-åriga Clara med Downs syndrom uppträder med ett häpnadsväckande drillnummer! Drill är en sport som innehåller dans, gymnastik och redskap, där man kan tävla i drill i grenarna showdrill och marsch.

Finn Björnulfson – en av Sveriges främsta utövare av brasilianskt slagverk. Mest känd är han för sitt mångåriga samarbete med Håkan Hellström, men han har också turnerat med till exempel Timbuktu och José Gonzalez. På Världskulturmuseet får vi uppleva Body Percussion tillsammans med Finn!

Fler uppträdanden tillkommer!

KONFERENCIERER

Moa Engdahl – en stor inspiratör för många! Hon är 24 år, har Downs syndrom och har bland annat imponerat i Idol, varit programledare för funkisfestivalen i Halmstad och skådespelat i SVT-serien Drugdealer. Moa är också känd som modell för bland annat Monki och H & M.

Ika Nord – en folkkär skådespelare, fantastisk mimartist, clown och regissör, känd från bland annat barnprogrammet Ika i rutan. Just nu är Ika aktuell med nyskriven föreställning ”Träd, hopp och kärlek” där Ika står för manus, regi och koreografi. Ika är också mamma till Nemo som har Downs syndrom.

Om Rocktober:

Under hela oktober uppmärksammas Downs syndrom i flera länder genom Down Syndrome Awareness Month . För fjärde året görs det samma i Sverige. Med Rocktober vill man öka kunskapen och förståelsen för Downs syndrom.

Är du intresserad av att volontära på arrangemanget? Kontakta Albin Frödell hos Studieforbundet vuxenskolan: Mobil: 070-761 58 28 | E-post: albin.frodell@sv.se

TIPS TILL BOENDE FÖR ER SOM KOMMER RESANDE: Göteborgs vandrarhem använd koden: Down22, så får ni 10 % när ni bokar rum.

Evenemanget arrangeras i samarbete med Studieforbundet vuxenskolan och Världskulturmuseet.

Stort, varmt TACK till våra sponsorer: Smarteyes, Trocadero och Happy Socks, som gör detta evenemang möjligt.

Kommer du? Anmäl dig gärna via vårt Facebook evenemang. Det är så roligt att se vem som kommer!