Funktionsrätt Sveriges Partianalys inför valupptakten

Funktionsrätt Sveriges Partianalys inför valupptakten

Inför valupptakten har Funktionsrätt Sverige genomfört och publicerat en partianalys. Ta del av rankingen som ger en indikation på hur partierna prioriterar frågorna.

”Samtliga partier säger sig ha höga ambitioner på våra områden, men samtidigt lyser de flesta av våra frågor med sin frånvaro i valmanifest och budgetmotioner”, säger Elisabeth Wallenius, ordförande i Funktionsrätt Sverige.

”Rankningen ger en indikation och nu hoppas vi på att de partier som hamnar långt ned, rycker upp sig”, fortsätter Elisabeth Wallenius. ”Vi ser fram emot större fokus på funktionsrättsfrågor och fler förverkligade löften under nästa mandatperiod. En riksdagsmajoritet säger sig exempelvis stå bakom att återupprätta intentionerna med LSS. Detsamma gäller att stärka rättigheterna i skolan och att införa tydligare regler för tvångsvård. Nu blir det upp till bevis.”

Rankingen bygger på svaren i vår valenkät 2018, ett urval av riksdagsdokument, valmanifest och förd politik.

Läs hela Pressmeddelandet

Läs hela analysen