Efterlysning

Efterlysning

Vi har mycket kontakt med och hjälp av Kjell Stjernholm i olika sammanhang i hans roll som verksamhetsutvecklare på SV.  Kjell har många strängar på sin lyra och nu undrar han om vi kan hjälpa honom med en efterlysning. Det gör vi gärna! Se här nedanför.

Jag heter Kjell Stjernholm, och har skrivit en roman där huvudfiguren är Pär, en 40-årig man med Downs syndrom och stor bildkonstnärlig begåvning. Jag har hämtat förebilden från en av mina närmsta kollegor på Moomsteatern. (Jag startade den en gång i tiden). Romanen heter "Koloristen som vägrade svart" och kommer ut under 2022. Genren är drama/humor med allvarligt undertema. I första romanen är frågan om egenmakt verkligen är egen eller om den måste komma till skänks och hur antalet kromosomer påverkar värdet av ens konst.

Nu planeras uppföljaren. I den kommer min huvudfigur att få Covid 19, och inte behandlas väl av vården. Jag söker därför personer (med egen erfarenhet eller anhöriga) som kan hjälpa mig i mitt researcharbete. Om du har egna erfarenheter av vården av personer med DS och Covid 19, så är min fråga om jag får prata med dig? Samtalet kan ske via telefon eller zoom. Det gäller frågor om vårdens bemötande, hur vården gick till, hur personen upplevde sjukdomen. Researchmedverkan till en roman går till så att författaren sen ev använder del av det du berättar och placerar hos en helt annan fiktiv karaktär. Ingen verklig person namnges eller beskrivs i den färdiga texten. Författarens hela historia är fiktiv, ni hjälper mig med detaljer som ökar trovärdigheten.

Nämn ert intresse till Mickan, på mail mickan.luning@svenskadownforeningen.se eller på tfn 072-219 38 99, så kontaktar jag er som vill prata om detta.