Covid-19 vaccinering – dos fyra

Covid-19 vaccinering – dos fyra

Nu rekommenderar Folkhälsomyndigheten en fjärde dos vaccin mot Covid-19 till olika grupper, bl.a. personer med Downs syndrom från 18 års ålder. Vi har kontakt med Folkhälsomyndigheten som idag, 7 april 2022, ska be regionsamordnarna att förtydliga informationen där det behövs.

Detta är information som finns om detta på Folkhälsomyndighetens webbplats:

Påfyllnadsdoser

Påfyllnadsdos (dos 3), med en dos Comirnaty, en halv dos Spikevax eller en dos Nuvaxovid rekommenderas personer 18 år och äldre minst 3 månader efter dos 2.

En andra påfyllnadsdos (dos 4), med en dos Comirnaty, en halv dos Spikevax eller en dos Nuvaxovid, rekommenderas till:

• personer boende på SÄBO
  • personer som har fyllt 18 år och har hemtjänst eller hemsjukvård
  • personer som är 65 år (födda fr om 1957) och äldre
  • personer 18 år och äldre med måttlig till allvarlig immunbrist eller med Downs syndrom.

Den andra påfyllnadsdosen ges tidigast 4 månader efter den första påfyllnadsdosen. För personer med immunbrist och personer med Downs syndrom rekommenderas ett intervall från 3 månader.

Påfyllnadsdoserna kan ges med ett annat vaccin än det som man fick vid primärvaccination. Till personer 30 år och yngre ges påfyllnadsdosen med Comirnaty eller Nuvaxovid.

Denna information finns också på vår hemsida.