Här är VM-truppen i mountainbike

5-10 september avgörs VM i mountainbike i Cairns, Australien. Svenska landslaget åker dit med en trupp på fem cyklister med bland annat förra årets juniorvärldsmästare Ida Jansson som nu går upp och kör U23-klassen.

Australien har tidigare stått värd för tre världsmästerskap i mountainbike och nu är det åter dags för en resa till andra sidan jorden, till Cairns.
Banorna i Cairns är sedan tidigare kända för att vara både roliga och tuffa, någonting som banansvarige Glenn Jacobs, som byggt över 300 leder i 20 länder, kommer att se till att de förblir genom en riktig VM-uppfräschning. Förbered er på tidiga mornar när ni följer våra svenska åkare, för tidsskillnaden är hela åtta timmar.

– Truppen består av våra bästa och högst rankade åkare i respektive representerad klass, med bland annat framskjutna placeringar på EM och topp 10-placeringar i juniorvärldscupen, säger förbundskapten Annie Söderberg.

Få koll på VM-disciplinerna:

XCO – I denna disciplin startar man klassvis och kör ett förutbestämt antal varv på en rundbana som är ca 4-6 km. Tekniska svårigheter i form av stenkistor, hopp, dropp, m.m. förekommer.

XCR – Cross Country Team Relay. Laget består av fyra cyklister i olika klasser, samtliga kör ett banvarv var.

DHI – Cyklingens svar på störtlopp med inslag av spektakulära hopp, doserade kurvor och högfartspartier. Individuell start och snabbast tid nerför berget vinner. Tävlingstid internationellt 2-5 min.

Plats:
Cairns, Australien

Datum:
5-10 september 2017

Truppen:

XCO

Saga Molin, junior - Varbergs mountainbike club

Joel Burman, U23 - Borlänge CK

Ida Jansson, U23 - Falu CK

Emil Linde, elit - Gävle CK

DHI

Rasmus Borrman, junior - Strömstad CK

Följ eventet:

Fox Sports och SBS kommer att sköta den officiella VM-sändningen. Socialt kommer det gå att följa tävlingarna live på Facebook, Instagram och Twitter (@UCIMTBAustralia, #mtbworldscairns). Följ även live-timingen här.

Schema (svensk tid):

Torsdag 7 september

Kl. 05:00 XCO Damer junior (Saga Molin)

Fredag 8 september

Kl. 02:00-03:00 Downhill Herrar junior, seeding run (Rasmus Borrman)
Kl. 06:30 XCO Herrar U23 (Joel Burman)

Lördag 9 september

Kl. 02:00 XCO Damer U23 (Ida Jansson)
Kl. 06:30 XCO Herrar elit (Emil Linde)

Söndag 10 september

Kl. 06:00 Downhill Final Herrar junior (Rasmus Borrman)

Officiellt tävlingsschema hittar du här

Kontakt på plats:
Annie Söderberg, Förbundskapten mountainbike
annie.soderberg@scf.se

• mountainbike

Svenska Cykelförbundet är ett av Sveriges äldsta specialidrottsförbund, bildades år 1900 och består idag av drygt 420 föreningar med drygt 40 000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar -landsväg, mountainbike, bancykel, BMX, cykelcross, paracykel och trial - med verksamhet för alla åldrar. En gång cyklist - alltid cyklist! Svenska Cykelförbundet utsågs av Sveriges Centralförening för Idrottens främjande till "Årets idrottsförbund 2016".

Medieguide svenska landslaget cykel 2017

Här hittar ni de svenska cykellandslagen i år - länkar till landslagsprogrammen, cyklister att hålla ett extra öga på och kontaktuppgifter till Svenska Cykelförbundets förbundskaptener för respektive gren. Vi ser fram emot en spännande cykelsäsong! Välkomna att följa svensk cykel i våra sociala medier #swecycling och på scf.se.