Felix Beckeman redo för VM i 4X

24-25 augusti körs VM i 4X i italienska Val di Sole där ett hundratal av världens bästa cyklister kommer att göra upp om VM-medaljerna. Felix Beckeman, Uddevalla Cykelklubb, representerar Sverige och är en av favoriterna.

Felix som har visat bra form under hela säsongen med att ta pallplaceringar på samtliga deltävlingar i 4X världscupen slutade till sist på en andra plats i totalen.

Med karriärens bästa världscupsäsong i ryggen kommer han göra allt för att även stå på pallen när årets VM-medaljer ska delas ut. Den drygt 600 meter långa banan i Val di Sole blir den längsta banan som åkarna tävlar på i år, vilket kommer testa åkarna ordentligt såväl fysiskt som tekniskt.

– Felix förtjänar en medalj, han har varit i världstoppen de senaste två åren och det enda som fattas är en VM-medalj, säger förbundskapten Annie Söderberg.

Schema:
Torsdag 24 augusti
19-20:15 träning
20:30 - kval

Fredag 25 augusti
19-20:15 träning
20:45 finaler

Mer information om tävlingen hittar du här.

Läs även:
Felix Beckeman tvåa i totala 4X världscupen

Det här är 4X:
Tänk er skicross fast på cykel. Maxpuls för både cyklist och åskådare. Ett kvalåk som seedar åkarna, och sedan möts de 4 och 4 tills en segrare har utkristalliserats. Banan tar mellan 30 till 60 sekunder.

• Falun

Svenska Cykelförbundet är ett av Sveriges äldsta specialidrottsförbund, bildades år 1900 och består idag av drygt 420 föreningar med drygt 40 000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar -landsväg, mountainbike, bancykel, BMX, cykelcross, paracykel och trial - med verksamhet för alla åldrar. En gång cyklist - alltid cyklist! Svenska Cykelförbundet utsågs av Sveriges Centralförening för Idrottens främjande till "Årets idrottsförbund 2016".

Medieguide svenska landslaget cykel 2017

Här hittar ni de svenska cykellandslagen i år - länkar till landslagsprogrammen, cyklister att hålla ett extra öga på och kontaktuppgifter till Svenska Cykelförbundets förbundskaptener för respektive gren. Vi ser fram emot en spännande cykelsäsong! Välkomna att följa svensk cykel i våra sociala medier #swecycling och på scf.se.

Felix Beckeman tar VM-guld i 4X

​Felix Beckeman, Uddevalla cykelklubb, tar sitt första VM-guld i 4X som avgjordes under fredagskvällen i italienska Val di Sole.